Platform voor de interieurbouwbranche
There Is No Way Back Duurzaamheid en esthetiek gaan hand-in-hand

There Is No Way Back Duurzaamheid en esthetiek gaan hand-in-hand

De particulier is anno 2019 vooral onvoorspelbaar. Dat maakt het buitengewoon lastig om in deze branche werkzaam te zijn. Maar wel uitdagend natuurlijk. Aan het woord is Rutger de Jong, Countrymanager van ARPA Industriale uit Schiedam. “Je ziet op dit moment allerlei trends door elkaar heen lopen. De vraag is of de industrie daar efficiënt en effectief op kan inspelen en of men er in slaagt die markt optimaal te bedienen.”

“Als eerste hebben we nu te maken met een consument die focus heeft op het verkrijgen van high-tec producten, die bovendien lang meegaan én er ook nog eens goed (lees: perfect) uitzien. Daarnaast constateer ik een duidelijke trend dat de consument authenticiteit zoekt; dus er is een toenemende belangstelling voor natuurlijke materialen. En, de consument wil goed geïnformeerd worden. Meer dan vroeger. Zo wil hij bijna letterlijk weten wat hij van het product mag verwachten en hoe de producent in het leven staat.”

Business-2-Business

In de B2B-omgeving ziet Rutger soortelijke trends. “Ook daar veel belangstelling voor natuurlijke materialen, die de tand des tijds kunnen doorstaan. En, men zoekt steeds vaker de grens op van datgene wat je bijvoorbeeld met een product zou kunnen doen. Dus het initieel bedoelde gebruik van materialen verschuift naar andere dimensies. Zo wordt bijvoorbeeld ons Fenix NTM door inrichters en meubelfabrikanten al veel breder ingezet. Recent zelfs hoorden we op trappen. Het is al lang geen horizontaal of verticaal plaatmateriaal meer.”

Voor Rutger en al zijn collega’s bij Arpa dus een fikse uitdaging. “De zoektocht naar passende materialen is en blijft echter intensief. Tegelijkertijd weten we dat we ons op esthetisch vlak niet mogen laten beperken. Duurzaamheid en esthetiek moeten onverminderd hand-in-hand kunnen gaan.”

“Voor ons is duurzaamheid áltijd al een prioriteit geweest. Als wij nieuwe producten ontwikkelen, dan werken we ook meteen aan een langere levensduur. Want, als je veel later, of wellicht zelfs helemaal nooit, de producten hoeft te vervangen, ook dán lever je een bijdrage aan duurzaamheid. Ik zou zelfs willen zeggen: je bijdrage is op het hoogste niveau! Immers, er zijn dan per saldo minder productieprocessen nodig om aan de vervangingsvraag te voldoen.”

Goed voor het hart

“Als ik het heel concreet voor Arpa maak dan zie ik dat we goed in die missie zijn geslaagd. De combinatie van duurzaamheid met de ultiem perfecte Look and Feel van een product zit in onze genen. Dat is een goede zaak; zo wordt de consument – en uiteraard ook de klant in de B2B – op zijn wenken bediend; hij krijgt iets wat het oog waardeert. Maar hij krijgt ook iets wat goed voelt voor het hart; een betere of andere dimensie van de circulaire economie: afvalstromen zijn verminderd. Daar kun je niet tegen zijn.”

Deze visie verklaart – volgens Rutger – de groei waarin Arpa op dit moment verkeert. “De markt ziet dat bij ons aandacht voor duurzaamheid niet een PR-dingetje is omdat we er eigenlijk altijd al mee bezig zijn geweest. Al jaren geleden startten wij met het ontwikkelen van dit soort materialen die nu op de markt komen. Daarnaast voelt men nu ook op andere plekken in de keten dat duurzaamheid niet alleen je eigen verantwoordelijkheid is, maar dat je eigenlijk een rol moet aannemen waarmee je de hele keten verantwoordelijk maakt. Dát spreekt aan. Want, iedereen zal het er mee eens zijn, dat kwalitatief zéér hoogwaardige producten, die langer meegaan, uiteindelijk tot minder productie leiden. Wie wil dat niet horen?”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.