Platform voor de interieurbouwbranche
‘Onze monteurs blijven beschikbaar voor leveringen, installaties en onderhoud bij de klant, daarom geen beurspresentatie’
Fabrieksbezoek SCM Group Italië. (Beeld: SCM Group).

‘Onze monteurs blijven beschikbaar voor leveringen, installaties en onderhoud bij de klant, daarom geen beurspresentatie’

Schaarste op de arbeidsmarkt is de uitdaging

Jaarlijks bouwt SCM Group meer dan 17.000 houtbewerkingsmachines. Het grootste deel van de supply chain hebben ze in eigen hand: het bouwen van de frames, schakelkasten, elektro- en freesmotoren en de boorunits. Ervaren monteurs plaatsen de machines vervolgens bij de opdrachtgever. Bij het moederbedrijf in Italië vind je een complete trainingscampus voor de opleiding van deze monteurs. En dat niet alleen, er worden regelmatig groepsreizen georganiseerd voor opdrachtgevers en prospects, om kennis te maken met het productieproces en de machines.

Rondleiding door de fabriek van SCM in Italië. (Beeld: SCM Group).

Richard Bouma, salesmanager SCM Group, vertelt: “De hoogconjunctuur van de afgelopen jaren zorgde voor een flinke groei. Er staat veel in opdracht voor onze afnemers, de productielijnen zitten bomvol. Naast dat we de machines op de juiste manier bij de klant willen installeren, zorgen we ook graag voor goede service bij reparaties of levering van losse onderdelen. Hiervoor hebben we onze ervaren monteurs hard nodig. We kiezen er daarom dit jaar voor om niet deel te nemen aan HoutPro+. Zo blijven de monteurs beschikbaar voor leveringen, installaties en onderhoud bij de klant.”

Op de campus van SCM in Italië. (Beeld: SCM Group).

Zelf opleiden van goede monteurs

“Monteurs met kennis van houtbewerkingsmachines zijn schaars, onze HR-afdeling zoekt daarom actief naar nieuwe aanwas. Dat is echt een uitdaging op de huidige arbeidsmarkt. We kijken daarom nu veel meer op basis van een  inschatting of iemand geschikt is voor de job. Pas na ruim een half jaar weet je of diegene ook echt capabel is om de rol te vervullen. Het opleiden, dat kunnen we gelukkig zelf. Ons moederbedrijf in Italië heeft hiervoor zelfs een complete campus ingericht waar we mensen aan de machines kunnen trainen voor bepaalde disciplines.” 

Retourtje Italië

“Naast het opleiden van onze eigen monteurs nemen we onze relaties ook graag mee naar de machinefabriek in Italië. We laten ze hier kennismaken met het productieproces en de allernieuwste machines en technieken. Op deze manier brengen we mensen uit de aannemerij, timmerfabrieken en interieurbouw samen. De dynamiek die daaruit voortkomt is te gek. Het mooie is dat er ook samenwerkingen tot stand komen tijdens die reizen. We combineren het bezoek aan de machinefabriek met culturele activiteiten. Een stukje ontspanning vinden we belangrijk, nuttig en aangenaam.”

Op de campus van SCM in Italië. (Beeld: SCM Group).

Transformatie van de afzetmarkt

“Er is veel veranderd de afgelopen jaren waardoor we onze doelgroep op een andere manier benaderen. Noviteiten worden kenbaar gemaakt per mailing en via social media is iedereen razendsnel op de hoogte. Voorheen gingen we naar een klant toe om te vertellen welke nieuwe machines en functionaliteiten er waren. Tegenwoordig weet de klant vaak al wat er te koop is en welke optie bij zijn bedrijf past. We hebben dus met een hele andere manier van verkoop te maken. Naast het organiseren van kennisreizen naar Italië, krijgt marketing ook een steeds prominentere rol. Er is duidelijk een andere manier ontstaan van aan je leads komen en je klanten benaderen. Dit wil overigens niet zeggen dat je ons nooit meer op een beurs tegen zult komen. We kijken ernaar uit je binnenkort weer te ontmoeten!”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.