Platform voor de interieurbouwbranche
OBSCURE. Een mysterieus en schilderachtig interieur.

OBSCURE. Een mysterieus en schilderachtig interieur.

Carina Riezebos koos clair-obscur als thema voor haar OBSCURE BY CARINA Collectie. Voor het label Blok by Carina liet de ontwerper zich inspireren door de nieuwste ontwikkeling in zwarte burned oak fineren en wit gemarmerd plaatmateriaal van Evola. De mondgeblazen rookzwarte en opaline wit glas gecreëerde huisjuwelen maken het interieur van de van orgine glasontwerper een mysterieus en schilderachtig interieur.

Als kind kreeg Carina Riezebos voor haar achtste verjaardag een kartonnen Camera Obscura van haar ouders. Clair-obscure werd daarmee een fascinerende en terugkerende inspiratiebron die haar al tekenend leerde wat licht en donker betekende. Ook haar gevoel voor het maken van ensceneringen en composities is hier ontstaan. In haar nieuwe interieurproject getiteld OBSCURE laat de ontwerper zich eveneens inspireren door de clair-obscurtechniek uit de schilderkunst, fotografie en film. Dezelfde techniek die de meesters – zoals de Italiaanse schilder Caravaggio en de Nederlandse schilder Rembrandt – als geen ander beheersen. Hierbij zijn de contrasten tussen licht en donker zo sterk afgebeeld en objecten of personen zodanig geaccentueerd, dat een sterk dramatische effect wordt bereikt en wij de werken als een uitvergroting van de werkelijkheid ervaren. En daar houdt de ontwerper van. In Obscure laat Riezebos als art director onder de naam Blok by Carina, de enorme rijkdom en mogelijkheden zien van de decoratieve en constructieve materialen van het bedrijf Blok Plaatmateriaal. Voor haar interieur, waarin zwart een belangrijke rol speelt als drager van licht, trekt ze al spelend met de contrasten tussen licht en donker de bezoeker

in een mysterieuze wereld, die nog mooier, sfeervoller en dramatischer is dan de werkelijkheid. Als een schilderij van Rembrandt of Caravaggio.

In die wereld creëert Blok by Carina reusachtige indirect aangelichte halfronde en rechte roomdividers van diverse fineersoorten, zoals het zacht ogende Yaya en het meer uitgesproken Eucalyptus. Rechts in het interieur bevinden zich de donkere natuurlijke houttinten uit de collectie van Decospan en links staan dezelfde immense roomdividers in lichtere natuurlijke kleuren marmer, leem en steen uit de nieuwste Unilin Evola-collectie. De achtergrond met flinterdunne groeven in Shinoki walnootfineer, benadrukt de strakke architectonische herhaling in het interieur en zorgt voor rust en een spannende schaduwwerking. De wanden achter de gemarmerde roomdividers uit de Evola-collectie getiteld Midnight Lime hebben een meer natuurlijk ogende leem-textuur.

Fotografie: Frieda Mellema | art director Nicole Uniquole

 

Lampen als totempalen

Als iconische center pieces staan er twee sculpturale lampen zo groot als totempalen die gemaakt zijn van afwisselende ringen zwart gevlamd of wit zijdezacht HPL (High Pressure Laminate) en mondgblazen rookgrijs of opaalwit glas. De bron van het ledlicht is moeilijk traceerbaar, net als in filmscenes en schilderijen waarin dit raadselachtige clair-obscur is toegepast. Geheel volgens de laatste trends gebruikt Riezebos een diep zwart burned oak-materiaal voor een vloerkleed van cnc-gefreesde organische vormen waardoorheen hoogpolig tapijt groeit alsof het gras is. Het interieur is verder aangekleed met een rond leemkleurig vloerkleed met organische cnc-gefreesde gaten, een zwart gestoffeerde bank met een frame van uitzonderlijk fineer en achterzijde van burned oak-plaatmateriaal. En een zelfde bank met een Midnight Lime-frame laat weer een ander licht vallen op dit ontwerp.

Fotografie: Frieda Mellema | art director Nicole Uniquole

 

Mondgeblazen huisjuwelen

De glasontwerper kleedde de ruimte verder aan met een aantal eye catchers: de als mega-Chanelflessen ogende Flaconvazen en de Tulpenvazen die we kennen van vorige jaren, zijn nu in een limited edition uitgevoerd in de kleuren wit, zwart en goud. Ook de aaneengeregen bolvormige mondgeblazen ‘huisjuwelen’, uitgevoerd in rookzwart

glas met een vleugje melkachtig blauw Opaline, vallen op als enorme colliers die het interieur versieren. Ronde schalen met geslepen randen, getiteld Asmaan, een amuselepel uit haar Sparkling Objects-collectie en Schaduwset, haar moderne opvatting van een dienblad gemaakt uit verschillende gefineerde schaalvormen die als puzzelstukjes in elkaar te zetten zijn, maken het sfeervolle interieur af.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.