Platform voor de interieurbouwbranche
Interieurmarkt kiest steeds vaker voor biobased producten

Interieurmarkt kiest steeds vaker voor biobased producten

Biobased producten zijn vanwege de duurzame eigenschappen steeds succesvoller. Ook binnen de interieurbouw zien velen het voordeel in om dit materiaal vaker toe te passen.

Vanzelfsprekend kost iedere overstap tijd. Het is goed om te realiseren dat aan ieder meubel specifieke eisen gesteld worden die ieder om een eigen oplossing vragen. Groothandel WICO heeft zich in de afgelopen jaren steeds meer toegelegd op het leveren van verf en lak voor de meubelverwerkende industrie.

“Veertig jaar geleden zijn we begonnen met de verkoop van lakken voor de autobranche, maar door de ontwikkelingen en de vraag vanuit de interieurbouw zijn we ook begonnen met de verkoop van biobased materialen voor deze sector”, aldus Rob van Dijk, accountmanager bij WICO. “Het is een andere manier van verwerken, maar wij beschikken over alle vereiste kennis om klanten te begeleiden en te adviseren. Niet alleen over de theorie van de producten, maar ook over de praktijk van de toepassing.”

Biobased producten

Het is goed om te realiseren dat aan ieder meubel specifieke eisen gesteld worden die ieder om een eigen oplossing vragen.

WICO is erkend verdeler voor zuidoost Nederland van het merk ARTI wat één van de merknamen is welke de Sherwin Williams Groep aanbiedt. “Wij werken al meer dan vijftien jaar naar volle tevredenheid met hun samen. Omdat ik zelf veel ervaring heb opgedaan bij de houtverwerkende industrie, kwam het verhaal van biobased producten voor de interieurmarkt bij mij terecht. Ja, er was belangstelling vanuit de markt, maar de grote vraag bleef toch: is de branche er klaar voor?” 

Volgens Van Dijk past de opmars van biobased materialen ook bij de hedendaagse trend dat mensen zich steeds bewuster zijn van wat ze doen en welke keuzes ze maken. “Gezondheid en het milieu; het zijn een paar voorbeelden van zaken die steeds belangrijker worden. Dat werkt uiteindelijk ook door tot de interieurbranche.  De consument denkt kritischer na over de bron waarvandaan materialen komen en de interieurbouwbranche reageert daar op. Sommige afnemers zijn nog enigszins terughoudend, maar door de vele voordelen van het werken met biobased worden andere aspecten zoals prijs minder belangrijk. Het gaat vooral om het winnen van vertrouwen bij interieur- en jachtbouwers. In 1997 stonden schilders ook niet direct vooraan om watergedragen producten bij hun werk toe te passen. Nu willen en weten ze niet anders meer. Het kost tijd. Bovendien is de kwaliteit van de producten van ARTI gewoon goed. Ook dat draagt bij aan het overtuigen van de houtverwerkende sector.” 

Biobased producten

Het is één van de kernwaarden van Sherwin-Williams om kwaliteit en service haar klanten aan te bieden. Dit is dan ook één van de selectievoorwaarden  naar een goed opererend dealer netwerk. WICO is één van die sleutels om niet alleen ARTI en bijvoorbeeld biobased producten te laten verkopen, maar ook om ze aan de klant te laten ervaren. “Indien klanten eerst een test willen uitvoeren om te checken of het materiaal geschikt is voor de biobased producten van Arti dan beschikt WICO over een eigen testcentrum. Omdat wij als WICO het belangrijk vinden dat onze klanten op een juiste manier met de Arti producten werken hebben wij medio dit jaar de beschikking over een modern eigen trainingscentrum waar we onze klanten kunnen opleiden/trainen tot het vereiste niveau. Wij vervullen een belangrijke brugfunctie tussen ARTI en de eindgebruiker. Komen we er niet uit dan kunnen we altijd terugvallen op de expertise van Sherwin Williams. Maar een groot deel van de vragen kunnen we zelf oplossen. Uiteindelijk willen wij meer zijn dan alleen een leverancier.”

Biobased producten

Diverse kleuren biobased producten.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.