02:10
03-12-2019

Innovation Tour: een inspirerend kijkje in de keuken bij collega-bedrijven

Op 9 en 10 oktober organiseerde de Optimat Group wederom een Innovation Tour waarbij technologische oplossingen, gericht op de interieursector, centraal stonden. Diverse Nederlandse en Belgische bedrijven waren aanwezig bij deze tweedaagse reis en vertellen in deze editie van Binnenwerk over hun ervaringen. 

Er stonden rondleidingen gepland bij Elmar Houtbewerking, Ballerina Kuchen, Imos en Hunger Meubelproductie. Jeroen Veldhuis, productiemanager bij Stooff zag het als een ideale kans om een kijkje in de keuken van collega-bedrijven te nemen. “Zo vaak krijg je die kans niet en we kunnen allemaal van elkaar leren. Wat er voor ons interessant was? Elmar is bijvoorbeeld qua omvang gelijk aan ons eigen bedrijf, en het was zeer interessant om te zien hoe hun enkele stuks aansturen met een robot. Er was voldoende gelegenheid om kritische vragen te stellen. De antwoorden daarop waren helder en goed. Dat geldt overigens ook voor de andere bedrijven. Onderweg heb ik met mijn twee collega’s van Stooff de ervaringen gedeeld en ‘s avonds in het hotel hebben we de knoop al doorgehakt en besloten tot aanschaf van een 5-assige CNC machine.”

Het is goed om de verschillen met de eigen aanpak te vergelijken.

 

Ad van den Hoek, Projectleider bij Bruynzeel, ging met de Innovation Tour mee omdat zijn bedrijf bezig is met uitbreiding van de productiemogelijkheden. “De openheid van de bezochte bedrijven was echt een meerwaarde. Je leert van de keuzes die zij op het gebied van productie-uitbreiding gemaakt hebben. Het is goed om de verschillen met de eigen aanpak te vergelijken. Het gaat daarbij niet alleen om de keuze van de juiste machines en de automatisering, maar ook om het aandeel van de factor mens. Het was goed om daarover van gedachten te wisselen. Je leert ervan hoe collega’s het afbreukrisico interpreteren als je machines gaat koppelen en daar vanuit hun bedrijfsvoering juist wel of niet de bewuste keuze maken om dit door te voeren. Dit verschil in keuzes was heel duidelijk zichtbaar bij de rondleiding van Ballerina Kuchen en Hunger en vanuit hun uitgangspunten ook een hele logische. Vaak heb je als partners uit dezelfde branche met dezelfde uitdagingen te maken. Dankzij deze tour zijn we weer helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Je krijgt door gesprekken met gebruikers van de machines die de Optimat Group verkoopt nog meer diepgang. Bovendien maakt deze reis het mogelijk om een volgende keer makkelijker contact met elkaar te leggen.”

Eigenlijk hoorden we bij alle bedrijven wel een goed verhaal.

 

Voor Roland Cuypers, directeur van Tristar Keukens, was het de eerste keer dat hij aan deze tour deelnam. “Klopt. Ze zijn wel een keer met deze Innovation Tour bij ons bedrijf langs geweest, maar omdat we ons aan het oriënteren waren om een aantal machines aan te schaffen, was het goed om zelf deel te nemen. Brochures en internetpagina’s kunnen veel mooie verhalen vertellen, maar door de machines bij collega-bedrijven in de praktijk te ervaren, kun je beoordelen of ze de beloftes echt waar maken. Natuurlijk krijg je tijdens de rondleidingen niet op alle vragen een antwoord, maar bij Imos hadden wij sowieso al een eigen afspraak gepland staan. Tijdens een tweede gesprek is het dan goed om nog verder de verdieping te zoeken. Zo ontstaat het juiste totaalplaatje. Bij Hunger hebben we de machines waarin wij interesse hebben ook in productie gezien en bekeken wat hun manier van werken daarmee is. Eigenlijk hoorden we bij alle bedrijven wel een goed verhaal. Bovendien heb je de kans om met collega’s op informele wijze te netwerken. Daarom zijn reizen als deze goed om te ervaren. Je doet in relatief korte tijd een enorme dosis kennis op.”  

Door machines bij collega-bedrijven in de praktijk te zien werken, kun je beoordelen of de leverancier de beloftes echt waar maakt.

Tekst: Rob Buchholz
Beeld: Optimat Group

Binnenwerk partners