Platform voor de interieurbouwbranche
Het veranderde gezicht van onze meubelindustrie: koesteren of laten vallen?
Gerben Kestens – Handelsagent/ondernemer bij Kestens Agenturen in Lichtenvoorde.

Het veranderde gezicht van onze meubelindustrie: koesteren of laten vallen?

Gerben KestensHandelsagent/ondernemer bij Kestens Agenturen in Lichtenvoorde. Decennialang ervaring opgedaan in de markt van kwalitatief hoogwaardige meubelaccessoires.

In de schaduw van vervlogen tijden, waar bekende meubelfabrieken als Nijpels , Vroomshoop en Oldenhuis hun stempel drukten op het Nederlandse (meubelfabrikanten-) landschap, is de glans van deze industriële grootmachten vervaagd. De teloorgang begon in de jaren ’70, versterkt door de golven van verandering die de jaren ’80 met zich meebrachten. Meubelproductie verschoof naar oorden zoals Polen en Roemenië, en de eens zo levendige industriële én ambachtelijke hartslag van ons land vertraagde. En soms viel deze zelfs helemaal stil. Zeker toen ook nog eens deels de productie verschoof naar het Verre Oosten.

Maar uit de as van deze verdwijning zijn nieuwe parels opgerezen. Een generatie van ambachtslieden en visionairs, gewapend met geautomatiseerde CNC-machines, nam het stokje over. Deze moderne meubelmakers koesteren niet alleen de functionaliteit van een greepje, maar blijven gelukkig streven naar perfectie in elk detail. Samen met interieurstylisten creëren ze unieke meubelstukken die de harten van consumenten veroveren.

En precies in dat ‘veroveren’ zit de crux: we leven namelijk in een tijdperk van maatwerk en individualiteit. Geen standaardgreepjes meer die lukraak worden gekozen, maar zorgvuldig geselecteerde accenten die harmoniëren met het meubeldesign en de rest van de woning!  De consument verlangt naar originaliteit, en dankzij deze nieuwe generatie meubelmakers wordt die wens vervuld. Handgemaakte keukens en op maat gemaakte meubels zijn binnen handbereik, en dat moeten we koesteren.

Echter, terwijl we genieten van de bloeiende creativiteit in de huidige meubelindustrie, moeten we ook vooruitkijken en blijven evolueren. Automatisering is de sleutel tot efficiëntie, en de opkomst van de al eerder genoemde CNC-gestuurde machines is slechts het begin. Laten we verder de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie omarmen en onze processen nog meer optimaliseren. Om te voorkomen dat we (wéér) stilvallen. Specialisatie is daarnaast een andere pijler van gegarandeerde vooruitgang. Waarom streven naar middelmatigheid wanneer we kunnen uitblinken in onze expertise? Laten we ons richten op wat we het beste doen en daar nog beter in worden. 

Echter…. laten we waakzaam blijven voor de valkuilen die op de loer liggen. De verleiding van goedkoopheid (uit Oost-Europa of het verre Oosten) mag ons niet verblinden voor de waarde van vakmanschap en schoonheid. Eenheidsworst is nooit het antwoord op de vraag naar diversiteit. Zullen we daarom altijd blijven streven naar een rijk palet van stijlen en materialen?

Lijkt me van wel, want ook het koopgedrag van consumenten is geëvolueerd, en wij moeten met hen meegroeien. Mix en match zijn de sleutelwoorden van nu, en het is aan ons om aan die behoefte te voldoen. Laten we de grenzen van ons vakmanschap altijd naar een hoger niveau willen brengen. 

Natuurlijk blijven we koesteren wat we in dit land ooit hebben opgebouwd, maar de ambitie om te willen blijven verbeteren moet in veel gevallen hoger worden geprioriteerd. De toekomst van de meubelindustrie ligt nog altijd in onze handen maar… alertheid is een must. Want het verleden heeft bewezen dat het plots de andere richting op kan gaan…

Dank aan het team van Binnenwerk dat ik deze gastcolumn mocht verzorgen!  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.