Platform voor de interieurbouwbranche
De Pen | Een duidelijke tweedeling: u bent dus aan zet

De Pen | Een duidelijke tweedeling: u bent dus aan zet

Zal de klimaatkwestie ons land net zo kunnen verdelen als de Zwarte Piet-discussie? Het antwoord is ja: er is sprake van een flinke tweedeling. De emotionele speech van Greta Thunberg voor verschillende wereldleiders tijdens een VN-klimaattop zorgde voor een pro-Greta kamp en een anti-Greta kamp. 

En terwijl de boeren de deur van het provinciehuis van Groningen bestormden met een trekker vanwege de omstreden stikstofplannen, ontwrichtten guerrilla acties van Extinction Rebellion stukje bij beetje onze hoofdstad. Een ding is zeker; de problemen zijn niet meer te ontkennen, iedereen moet eraan geloven ook binnen onze branche. Het is de hoogste tijd om duurzamer te gaan. 

Duurzaamheid is een containerbegrip

Een beter milieu begint bij jezelf? Dat denk ik niet. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te weten dat met meer mensen er ook meer impact is. Natuurlijk moeten we allemaal ons steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat de aarde nog miljoenen jaren mee kan. Maar het is ook aan de politici en andere grote bedrijven, die vaak buiten schot blijven, om een verschil te maken. Maar waar begin je? Duurzaamheid blijft een containerbegrip zonder duidelijke afbakening. Want denk zelf maar eens na; Wat is het eerste waar jij aan denkt bij duurzaamheid? Grote kans dat jouw ‘duurzame’ gedachte heel anders is dan die van mij of van een grote multinational of bedrijf. 

 Van koffiecupjes naar fiets    

Die ‘duurzame’ gedachte van een bedrijf is vaak lang niet zo duurzaam als we denken. Dat een koffieproducent nu van haar gerecyclede aluminium koffiecupjes een fiets heeft ontwikkeld mag misschien leuk zijn. Maar had het niet veel leuker geweest als deze milieuvervuilende cupjes er helemaal niet waren geweest? In mei van dit jaar was in het nieuws dat slechts 24 procent van de verkochte cupjes in Nederland wordt gerecycled. Staan we wel stil bij hetgeen we gebruiken of laten we ons verleiden door mooie marketing uitingen?  

 Op een gouden presenteerblaadje   

Dat het lastig kan zijn merk ik zelf ook. Met enige regelmaat geef ik workshops over duurzaamheid in relatie tot materiaal aan interieurprofessionals. Hierbij draait het niet zozeer om uit te leggen wat het perfecte materiaal is om toe te passen in het interieur of wat het minst belastende is – maar om duidelijk te maken hoe complex het eigenlijk is.   

 Vaak staan er na een brainstorm papieren vol met aantekeningen en termen die draaien om duurzaamheid. Ik daag mensen echter uit om zelf na te denken over een bepaalde impact, bijvoorbeeld op de omgeving of de gezondheid. Soms vinden mensen niet het pasklare antwoord waar ze naar zoeken. Ja, dat is lastig. Want, duurzaamheid komt helaas niet op een zilveren presenteerblaadje of in de vorm van een gouden cupje. 

Uzelf bent dus aan zet.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.