Platform voor de interieurbouwbranche
De klant hoeft nooit meer teleurgesteld te zijn
Dominic Brown – Art Director bij Modern Murals in Den Haag.

De klant hoeft nooit meer teleurgesteld te zijn

Dominic BrownArt Director bij Modern Murals in Den Haag.

Als kunstenaar/ondernemer/designer ben ik in het dagelijkse leven vrijwel continu op zoek naar vormen en kleurcombinaties die inspireren en waarmee ik – op mijn beurt – de markt, de klanten dus, kan betoveren. Bijvoorbeeld bij het opleuken van een binnenruimte.  Door op die momenten goed gebruik te maken van een fotobewerkingsprogramma kan ik elk beeld dat ik zie, waar ik ook ben, meteen vastleggen met mijn telefoon. Daarna kan ik dat beeld omtoveren tot wat ik in gedachten heb. En dus kan ik de opdrachtgever meteen iets heel concreets voorleggen:  ‘Is dit wat je wilt of zoekt?’   En: ‘raakt het je’?

Die vragen die ik op dat moment stel, zijn heel essentieel. Want, de opdrachtgever wil iets bereiken met zijn wens. Immers, elke aankleding in een interieur (of exterieur!) vraagt om een bepaalde emotie of moet iets van een gevoel opwekken. Of, een reactie teweeg brengen. Het gaat daarom ook nooit ‘zomaar’ om het even bekleden van een wandje. Interieurontwerp zie ik daarom als een vorm van pure psychologie: ken de klant. Bedien zijn gevoelens. Maar dan écht!

De technologische ontwikkelingen gaan (gelukkig) razendsnel en zo komen we langzamerhand op een punt aan, waarop de klant nooit meer – ja, dus echt: nooit meer! – teleurgesteld hoeft te zijn in het eindresultaat. Want alles – ja, dus echt: letterlijk alles! – kan voor de klant worden gevisualiseerd. What You See Is What You Get. Een prima ontwikkeling, zo lijkt me. Want, het letterlijk mooier maken van de wereld, wordt hierdoor eigenlijk steeds eenvoudiger. 

Dus: leve de nieuwe technologieën!

Ik speel daar zelf ook graag mee. Zo leg ik bijvoorbeeld sinds kort het proces van het vastleggen van de omgeving vast in screenrecordings. Ik film daarbij de omgeving waar ik ben en daarna zoom ik in op hetgeen ik wil veranderen. Aansluitend werk ik dit in Photoshop uit. Het klinkt nogal omslachtig (is het ook!) en daarom kan ik dus niet wachten totdat ik een mogelijkheid heb om een bril te dragen die alles filmt wat ik zie en het meteen opneemt. Het geeft mij meer bewegings- en ondernemersvrijheid.

Een idee dat ik recent ontwikkelde is om potentiële klanten de mogelijkheid te bieden om een foto van de plek te e-mailen, waar zij graag een kunstwerk willen hebben hangen, inclusief een video met de ruimte eromheen. Op basis van wat ik zie, duik ik mijn archief in om een passend kunstwerk uit te kiezen of iets custom made te ontwerpen. 

Precies daar ligt de kans voor elke interieurontwerper aan wie wordt gevraagd om bijvoorbeeld wanden in kantoren of andere ruimtes op te leuken: custom made is door de technologische ontwikkelingen geen subjectief begrip meer. Sterker nog: custom made is nu eindelijk wat de klant écht wil. En dat alles met dank aan de snelle technologische ontwikkelingen die het vak van interieurontwerper aantoonbaar naar een hoger niveau tillen. 

Laten we hier dus met z’n allen gebruik van maken: het is fijn om de klant nooit meer teleur te stellen!  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.