Platform voor de interieurbouwbranche
Blikvangers: maak gebruik van eye tracking voor het beste design

Blikvangers: maak gebruik van eye tracking voor het beste design

Jurriaan Schreuder (38) is founder van de snelgroeiende start-up Kexxu in Amsterdam. Schreuder en zijn medewerkers ontwikkelen eye trackers voor de markt waardoor bedrijven hun marketing en verkoop naar een hoger niveau kunnen brengen omdat ze beter weten waar klanten écht naar kijken.

Wat leuk dat ik voor deze editie van Binnenwerk deze column mag schrijven. Uiteraard veel dank aan de redactie voor de uitnodiging en de uitdaging. Ik begin De Pen dan ook met een aantal vragen voor u, beste lezer.

1. Beeld u eens het mooiste interieur in dat u ooit in uw leven hebt gezien. 

2. En, wát waren de eerste drie dingen die u zag? 

Graag leg ik u uit waarom ik u deze vragen stel. De mens denkt namelijk vaak dat hij alles ziet, zoals bij een foto waarbij alles tegelijkertijd in beeld is. Maar dit is niet hoe mensen kijken. Als men een ruimte inloopt, dan scannen de ogen de omgeving. Vijf keer per seconde beweegt een oog door de ruimte. Deze bewegingen noemen we sarcades. Ogen doen dit omdat mensen maar in een klein deel van hun gezichtsveld scherp en met kleur kunnen zien. 

Om een beeld te krijgen hoe klein precies, hierbij in deze column meteen een leuke kleine oefening: steek uw armen recht vooruit en houd de duimen naast elkaar. Jawel… zo klein is dat gebied maar. Hoewel u het idee hebt dat u alles tegelijk ziet als u een ruimte inloopt, zo ziet u eigenlijk maar een paar dingen. Het zijn de dingen die u het meest opvallen. Mensen merken dit als ze bijvoorbeeld hun sleutels kwijt zijn.

Interessant deze kennis, toch?

Maar het werpt wel een volgende vraag op. Namelijk: hoe kunt u als interieurontwerper hier slim gebruik van maken? Het antwoord is eye tracking.

Met eye tracking kan worden onderzocht waar mensen het meeste naar kijken als ze een ruimte inlopen. Voor een huiskamer is de top vijf bijvoorbeeld: de koffietafel, het kleed, decoratieve kussens, de vloer en de haard. Voor een kantoorkamer is dit de kantoorstoel, de monitor, planken van kasten, kunstobjecten en als vijfde het kleed. Iets ‘simpels’ als een kleed is dus enorm belangrijk voor de eerste indruk van een interieur. Wist u dat?

Bij een goed ontwerp laat u de focus dus niet aan het lot over, maar zorgt u er voor dat juist ú de focus legt. U bepaalt wat moet opvallen, wat er uit moet springen, wat de blikvangers zijn. Zo bent u – als ontwerper – degene die bepaalt welke eerste indruk een kamer of ruimte geeft. Door hiermee te spelen kan met dezelfde elementen een totaal andere ervaring worden gecreëerd. 

Dus denk bij uw volgende interieurontwerp eens na over aandacht. Laat vijf mensen met een eye tracker de kamer betreden. Kijk waar ze kijken. Verschuif nu eens een aantal dingen. Wat valt op? En, wat leert u hier nu zelf van? 

Juist ja… u zélf kunt de focus exact leggen waar u wilt dat de focus wordt gelegd. Conclusie? Uw ontwerp wint aan aantrekkingskracht!  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.