Platform voor de interieurbouwbranche
Perfecte interieur akoestiek begint bij de materialisatie

Perfecte interieur akoestiek begint bij de materialisatie

Het ontwerpen van een ruimte met de juiste akoestiek begint bij de kennis over de akoestische eigenschappen van de materialen. Matude BV uit Montfoort – sinds een paar maanden eigenaar van Bruynzeel Multipanel BV – helpt klanten met het bepalen van de juiste akoestiek en levert akoestische materialen die perfect zijn afgestemd op het te behalen resultaat. We spreken met Martin van Dooijeweert en Bram Botterman, verantwoordelijk voor het bedrijf Matude.

“Akoestiek is een complexe materie, waardoor je vraagstukken op dat gebied nagenoeg wetenschappelijk dient te benaderen. Daar heb je kennis voor nodig, op het gebied van geluid en akoestische materialen. Mijn collega Bram Botterman is afgestudeerd in akoestiek en materiaalkunde en deelt zijn kennis om samen met de klant tot het perfecte eindresultaat te komen”, opent Van Dooijeweert het gesprek.

Alles begint met het delen van kennis

Voor Van Dooijeweert en Botterman begint alles met het delen van kennis over het onderwerp geluid en de akoestische materialen. “Men kan bij ons zelfs akoestiek colleges volgen, op kantoor, in de showroom of op locatie.” Daarnaast besteedt Matude niet alleen aandacht aan de akoestische eigenschappen van de materialen die geleverd worden, maar ook aan zaken als brandvertraging en duurzaamheid. Wanneer klanten hen benaderen met een akoestische uitdaging, dan wordt eerst de ruimte in kaart gebracht. Samen de klant wordt er geanalyseerd wat voor die desbetreffende ruimte de richtlijnen zijn en hoe deze bereikt kunnen worden. Hierbij wordt er gekeken naar de nagalmtijd, de spraakverstaanbaarheid en het aanwezige achtergrondgeluidniveau.

Van Dooijeweert: “We starten altijd met een globaal materiaal advies, gebaseerd op aangeleverde tekeningen van een ruimte. Op basis van dit globale advies kan er een ontwerp gerealiseerd worden, waarbij er rekening gehouden kan worden met de plaatsing van zowel reflecterende als absorberende materialen.”

Botterman vult aan: “Aan de hand van onze analyse bepalen we welk akoestisch materiaal ingezet moet worden. Dat kan een standaardmateriaal zijn dat op voorraad ligt, maar dit is in de meeste gevallen een maatwerk oplossing. In dit laatste ligt de passie van Matude. We ontwikkelen met onze technische achtergrond en de ideeën van de klant graag nieuwe akoestische materialen. Uiteindelijk detailleren wij het ontwerp uit en toetsen wij dit aan de gestelde richtlijnen.”

“Op het moment dat er productief gewerkt kan worden in een kantoor, er goede gesprekken gevoerd kunnen worden in een restaurant of de spraak-verstaanbaarheid in een presentatieruimte op orde is, dan hebben wij ons werk goed gedaan”. (Ontwerp DMARQ by Marc de Lang)

 

Akoestiek beïnvloedt het gedrag van mensen

“Mensen worden steeds kritischer en gevoeliger”, vervolgt van Dooijeweert. “We zijn geneigd om altijd visueel te denken. Er wordt veel aandacht besteed aan de esthetiek van de ruimte en ook aan bijvoorbeeld de verlichting en andere binnenklimaatfactoren. Maar een van de belangrijkste factoren blijkt nog vaak een onderschoven kindje, namelijk de akoestiek in een ruimte. Ondanks dat je het niet kunt zien of vastpakken, beïnvloedt ruimte-akoestiek je meer dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Geluid kan namelijk bijzonder irriteren of overweldigend zijn. Op een locatie kan men last hebben van hoge tonen, op een andere locatie juist van lage. Om daar een oplossing voor te kunnen bieden, moet je de materie op de juiste manier weten te waarderen. Je kunt dan tot in detail afstemmen wat jouw product waar doet om tot de juiste akoestiek te komen.”

Botterman: “Wij zijn een materiaal leverancier met kennis over de materie en beschikken daarnaast over de juiste meetapparatuur. Hiermee kunnen wij nametingen verrichten om aan te tonen dat het materiaal zijn werk heeft gedaan. Wat wij merken is dat adviesbureaus graag met ons samenwerken, omdat we kennis en betrouwbare informatie hebben van alle technische eigenschappen van de akoestische materialen. De specifieke akoestische waarden van producten zijn voor Matude geen geheim.”

Akoestische klimaatverandering

Matude signaleert een akoestische klimaatverandering in het binnenklimaat, zoals zij het zelf noemen. “Omgevingsrust is in onze maatschappij een schaars goed geworden, waardoor mensen snel overprikkelt raken. Daar kunnen wij iets aan doen en als wij ons werk goed gedaan hebben, dan zal niemand zeggen: ‘He, wat een fijne akoestiek hier!’. In die zin werken wij onzichtbaar. Op het moment dat er productief gewerkt kan worden in een kantoor, er goede gesprekken gevoerd kunnen worden in een restaurant of de spraakverstaanbaarheid in een presentatieruimte op orde is, dan hebben wij ons werk goed gedaan.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.