Platform voor de interieurbouwbranche
De Pen | Wat zijn ÚW verrassende diamantjes in 2021?
Kees Hoogendijk, directeur Koninklijke CBM (Branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie)

De Pen | Wat zijn ÚW verrassende diamantjes in 2021?

Onwillekeurig denk ik aan de hit ‘Roller Coaster’ van Danny Vera. ‘….Here we go. On this Roller Coaster life we know. With those crazy highs and real deep lows. I really don’t know why…’.  Toen dit nummer in de hitlijsten stond, kon niemand voorzien wat 2020 voor een Roller Coaster jaar zou worden. We zitten er nog steeds tot over onze oren in.

Dit zal in 2021 niet veranderen. Maar ja, hoe gaan we daarmee om?

Vrijwel iedere Nederlander had in 2020 z’n eigen Roller Coaster te verwerken. Ook zakelijk gezien zijn veel bedrijven in de meubelindustrie en interieurbouw geconfronteerd met hoge pieken en diepe dalen. En dat terwijl 2020 zo hoopvol begon. Eind 2019 hadden wij onze Algemene Ledenvergadering. De vooruitzichten waren positief. Sommigen voorspelden zelfs dat 2020 het beste jaar ooit zou kunnen worden, a crazy high.

Drie maanden later krijgt het coronavirus Nederland volledig in zijn greep. De sfeer in de branche slaat om. Leden voorspellen naar aanleiding van onze corona-enquête een omzetdaling van ruim 1 miljard euro en zo’n 1.000 ontslagen. Grenzen worden gesloten, de export valt stil, leveringen komen niet meer aan en Nederland gaat in een ‘intelligente lockdown’. A real deep low. 

Gelukkig komt de overheid met een goed ondersteuningspakket voor ondernemers. Omdat veel Nederlanders niet op vakantie kunnen of uit eten gaan, beginnen zij massaal hun huizen op te knappen. Dat wordt een onverwachte high voor woonmeubelfabrikanten. Ook interieurbouwers zien na een aanvankelijke terugval het werk weer aantrekken. De grote vraag naar meubelen en interieurs wordt echter ook een flinke uitdaging voor producenten: ‘Hoe voorkom ik dat mijn medewerkers besmet worden en uitvallen en hoe krijg ik alles op tijd de deur uit?’

Na de zomer komt Nederland in een tweede coronagolf terecht. Opnieuw gaan grenzen dicht en sluiten winkels en restaurants hun deuren. Ook ontstaan weer grote tekorten, vooral voor plaatmateriaal en schuim. Door die tekorten en de uitval van medewerkers krijgen meubelfabrikanten problemen om aan hun leveringsverplichtingen te voldoen, met als gevolg dat zij boetes opgelegd krijgen. Opnieuw verandert een aanvankelijke high weer snel in een low. En zo rolt de coaster maar door.

Het nummer ‘Roller Coaster’ van Danny Vera, staat op een album met de toepasselijke titel  ‘Pressure Makes Diamonds’. 

Ik ben dan ook blij om te zien dat veel ondernemers in onze branche de ‘Pressure’ van de coronacrisis aangrijpen om te innoveren, nieuwe wegen in te slaan en van deep lows, crazy highs te maken. Het is het enige recept voor vooruitgang. We hebben de verantwoordelijkheid – meer dan ooit – om onze eigen vooruitzichten te creëren. Maar dat kunnen we. Dat hebben we in 2020 bewezen!

Vanuit die hoopvolle en positieve gedachte wens ik iedereen in het komende jaar nieuwe blinkende ‘Diamonds’ toe. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.