Platform voor de interieurbouwbranche
Marktontwikkelingen blijven lastig te voorspellen  
Tiny houses, caravans en campers… anno 2023 heel populair!

Marktontwikkelingen blijven lastig te voorspellen  

‘Combinatie one-stopshopping en grote voorraad is basis voor het succes van groothandel in Veendam’

Elke professional in het interieurvak vraagt het zich af: wat vinden eindgebruikers mooi? En, hoe kom je daarachter in het belang van jouw plek in de keten. We vroegen het Ferniand Vos van Duovorm, leverancier voor de professionele meubelmaker. “Zo veel mensen, zo veel wensen!” zegt Ferniand. “Wat de consument wil, is echter lastig te voorspellen. Mede daarom zijn wij met ons assortiment breed georiënteerd.”

Voor vrijwel alle scharnieren kan het bedrijf een vervangend exemplaar leveren.

Maar toch blijft de vraag: hoe weet een groothandel wát op voorraad moet liggen? Ferniand legt uit dat hij nu ziet dat vooral de kleuren zwart en antraciet ‘in’ zijn. “We verkopen binnen het meubelbeslag veel greeplijsten in deze kleuren. Eigenlijk vind ik het niet zo verwonderlijk dat deze kleuren het goed doen. Kijk maar naar de invloedrijke interieurprogramma’s op televisie. Dat betekent overigens niet dat RVS ‘uit’ is maar in verhouding hebben zwart en antraciet flink terrein gewonnen. Daarnaast zien we meer kleur, maar ik heb het gevoel dat dát in Nederland nooit de overhand zal krijgen. Mensen willen ergens toch iets tijdloos in huis hebben. Ze vragen zich terecht af: ‘Vinden we dit volgend jaar nog steeds mooi?’ Tja, geef ze geen ongelijk!” Volgens Ferniand is daarnaast ‘greeploos’ voor de strakke keukens ook zeer in trek. 

Ferniand legt uit dat voor het bepalen van het assortiment, hijzelf altijd goed om zich heen kijkt. “Noem het beroepsdeformatie. Als ik bijvoorbeeld in een hotel ben, dan kijk ik welke kleuren, materialen en producten ze daar gebruiken. Uiteraard is beursbezoek ook essentieel. Zo waren we eerder dit jaar op de Interzum. Dat is een van de belangrijkste beurzen voor ons: daar zie je een goed overzicht van wat de ontwikkelingen zijn én we lopen altijd tegen nieuwe technische snufjes aan. Ook bezochten we de Sicam, de beurs in Italië specifiek voor de meubelwereld waar beslag een  prominente plek heeft. Maar los van de beurzen: we hebben per definitie een goed en intensief contact met onze eigen leveranciers. Daar sparren we vaak mee. Maar tegelijkertijd ervaren we ook dat het lastig blijft om vér vooruit te kijken. Wij kunnen dat niet. Onze leveranciers kunnen dat niet. Maar toch komen we er samen achter wat goed is voor de markt.”

Een strakke greeploze keuken in een antracietkleur. Blum is een grote naam in de wereld van het meubelbeslag en is bij Duovorm verkrijgbaar.

Als Ferniand wordt gevraagd hoe hij qua bedrijfsvoering en ondernemerschap tegen de komende jaren aankijkt, dan fronst hij licht zijn wenkbrauwen. “Eerlijk is eerlijk: we worstelen er soms wel een beetje mee. Ik doel dan op deze post-coronaperiode. Tijdens de lockdowns was alles sky-high. Die gekke groei is er wel uit. En ik zie toch ook wel dat mensen wat meer de hand op de knip houden. Weliswaar zitten wij voor een groot deel in de vervangingsmarkt, dus ik denk dat we goed blijven doordraaien.”

Een zwart meubelgreepje

De essentie van het succes van Duovorm blijft echter zitten in het brede aanbod. Zeker voor wat betreft het meubelbeslag. “We hebben niet voor niets meerdere productgroepen. Daarnaast hebben we goed ingespeeld op de oplossingen voor kleine ruimtes. Kijk maar eens naar de trend van tiny houses. Bovendien zijn campers en caravans in trek: daar heeft men dus ook klein(er) meubelbeslag voor nodig. De bottomline is dat we er in die jaren goed in zijn geslaagd om een sterke one-point-shopping formule op te bouwen. De vakprofessional kan voor één project praktisch alles bij ons krijgen. Mede ook daarom blijven wij met vertrouwen naar de toekomst kijken!”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.