Magazines / Nr 02 2017

Nr 02 2017

Beurzen als graadmeter voor economische groei

Building Holland, Ligna, Interzum, Salone del Mobile Milan. Er valt dit voorjaar weer voldoende te kiezen voor alle betrokkenen uit de interieurbouw-, hout- en inrichtingsbranche. Zowel in eigen land als over de grens. Met name tijdens de Ligna en Interzum zullen veel Nederlandse exposanten en andere geïnteresseerden naar onze oosterburen afreizen om daar de nieuwste ontwikkelingen te bewonderen. Want het blijft een feit: de grote spelers op de markt bewaren hun noviteiten voor de grote internationale beurzen.

De vernieuwingsdrang vinden we niet alleen in het aanbod, ook de indeling zal bijvoorbeeld tijdens de Ligna anders, maar vooral vernieuwend zijn. De nieuwe structuur moet volgens de beursorganisatie een beter beeld geven van de werkelijke praktijk waarin veel bezoekers zich tegenwoordig bevinden. Dit alles met de achterliggende gedachte om de beurs zo efficiënt en zo productief mogelijk te maken. Er is geen duidelijke scheidslijn meer tussen vakman en grote bedrijven; de bedrijfsgrootte is niet meer bepalend voor de keuze van machines en het onderscheid tussen massief hout en plaatmateriaal is in veel gevallen niet relevant meer.

Of dat is wat de beursbezoeker wil, dat zal van 22 tot en met 26 mei in Hannover duidelijk worden. Want wij horen steeds vaker geluiden dat bedrijven hun aanbod juist uitbreiden om ook de kleine zelfstandige interieurbouwer te bedienen. De vakman die behoefte heeft aan een ander aanbod dan grote bedrijven. Wij horen graag uw reacties over de vernieuwing tijdens de Ligna.

De organisatoren van Interzum staan eveneens bekend om hun hang naar innovatie in de interieurbouw en de meubelindustrie. Elke twee jaar legt Interzum de basis voor toekomstige ontwikkelingen in deze industrie. Dit is mogelijk dankzij de wissel-werking tussen exposanten en designers uit de hele wereld die in de rij zullen staan voor dit evenement. Diverse Nederlandse bedrijven zijn op beide grote beurzen met hun team aanwezig om de gasten uit eigen land te woord te staan.

Maar behalve de diverse grote internationale beurzen, kiezen diverse Nederlandse bedrijven er toch ook nog steeds voor om op kleinschalige wijze hun relaties over de nieuwste ontwikkelingen te informeren.

Kijk naar de Demodagen van GN kantentechniek die eigenaar Geert Nefkens al vroeg in dit voorjaar organiseerde. Het is juist zijn doel om de bezoeker op kleinschalige wijze te informeren over kantenbanden en bijbehorende lijmen. Ook over deze aanpak valt iets te zeggen. Het contact tussen fabrikant of leverancier is tijdens dergelijke kleinschalige events vaak intenser, maar vooral ook langduriger.

Toch kunnen we er niet omheen dat de presentatie van noviteiten op de grote internationale beurzen eveneens van enorm belang is. Wat beide fenomenen in ieder geval duidelijk maken, is dat er weer meer dan voldoende muziek in de branche zit. De tijd van afwachten en voorzichtigheid is voorbij. Jezelf presenteren, maar vooral ook de behoefte om te investeren, is belangrijk. In deze editie van Binnenwerk zijn daar weer voldoende voorbeelden van te vinden.

Wij wensen u goede beursdagen, maar vooral ook veel leesplezier toe.

Rob Buchholz

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: