Magazines / Nr 01 2019

Nr 01 2019

Het milieu? Dat ben je zelf

Marcherend trekken ze door de straten van Brussel. Duizenden en duizenden scholieren die opkomen voor de toekomst van Moeder Aarde. Specifieker: het klimaat. Het is iets dat we steeds vaker terug zien in nieuwsuitzendingen, kranten en tijdschrif-ten. Onder de streep is vaak te horen: de normen worden niet gehaald. Internationaal niet, maar ook in eigen land niet.

De nieuwe generatie maakt zich daar druk om. Als ik de jongeren door de straten zie lopen, hoor ik vooral veel gegiechel. Er klinken echter weinig inhoudelijke boodschappen. Hulde voor de protestbewegingen, maar toch vraag ik mij af: wat doe jij zelf in het dagelijks leven om een gezonder milieu te creëren? Dat geldt voor de scholieren. Dat geldt voor u en mijzelf.

Bert Top, directeur van Drentea Office Furniture te Emmen vraag zich dat ook terecht af in onze rubriek De Pen. Hij zegt: “Iedereen heeft het er over. Het is fantastisch dat deze onderwerpen zo in de spotlight staan. Neem je echter een kijkje achter de schermen dan wordt al snel duidelijk: veel geblaat maar weinig wol.” Volgens hem is het de hoogste tijd om het radicaal anders aan te pakken. Vanzelfsprekend noemt hij suggesties, maar grote vraag is: krijgen we de massa echt in beweging? De welvaart is onze beste vriend, maar tevens een geniepige vijand. De toename aan electronische gadgets, meerdere (vlieg)vakan-ties, onze behoefte aan massaal vermaak buiten de deur, bij voorkeur reizen met de auto en het gevoel dat duurzaamheid geld kost, blijven hobbels op de weg naar de echte oplossing voor een beter milieu. Wie kritische geluiden laat horen over de groei van entertainment, evenementen, koopzondagen en de 24-uurs economie, is de pineut. Een beter milieu stopt bij de voordeur.

Dat geldt ook voor de aanschaf van nieuw meubilair. Een bankstel of kast die twintig jaar in huis gekoesterd wordt en vervol-gens bij de kinderen belandt; dat komen we bijna niet meer tegen. Om de, pak ‘m beet, vijf jaar zijn velen toe aan iets nieuws. Marktplaats is dan nog een optie, maar de stort is vaak een meer geliefde oplossing.

Duurzaamheid, recyclen en het milieu zijn al jaren terugkerende thema’s hier in Binnenwerk. Verf, lakken, hout, grondstoffen. Er zijn veel verhalen verschenen waarbij producenten, leveranciers en hun afnemers aan het woord kwamen. En ja, laten we wel zijn. Er is veel progressie geboekt. Steeds vaker kiezen architecten, interieurontwerpers en ontwikkelaars voor duurzaam materiaal. In meubilair, maar ook in gebouwen. Zo komt in deze editie het nieuwe gebouw van Coca-Cola in Rotterdam aan bod. Hier heeft OVG Real Estate alle moeite gedaan om duurzaamheidstoepassingen en slimme technologieën toe te passen. Hulde!

En zo zijn vele grote en kleine projecten te noemen waarbij goed naar duurzaamheid wordt gekeken. Maar de cijfers liegen er niet om. Het is te weinig. We doen niet goed genoeg ons best. De marcherende scholieren in Brussel niet, de consument niet, de overheid niet. Kortom, wij zijn allemaal schuldig. Ik steun het plan van Bert Top om een beweging in gang te zetten waarbij alles op tafel komt.

Doet u ook mee?

Rob Buchholz
Redacteur

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: