Door continu de focus op de toekomst te hebben, draait het bedrijf na al die decennia nog steeds mee aan de top. We zijn bij Kuiper Holland op bezoek om te praten met managing director Hans Golbach en sales en marketing manager Thijs Haarhuis, over het produceren en verwerken van fineer.
Thijs opent het gesprek: “Wij bedienen grofweg drie sectoren, te weten de interieurbouw, de jachtbetimmering en de keukenindustrie. Binnen de interieurbouw zien we onze fineerproducten veelal hun weg vinden richting projectinrichting en horeca.”
Hans vult aan: “Het beste resultaat behalen we wanneer we onderdeel uitmaken van de verticale bedrijfskolom en vroeg in het proces betrokken worden. Kuiper Holland kan namelijk met bijna alle wensen en eisen rekening houden, als we het maar op tijd weten.”
Kuiper Holland fineert plaatmateriaal op projectbasis. Hans: “Elke opdracht wordt op order gemaakt en is daarmee uniek te noemen. Bij projecten zitten we dus graag in de ontwerpfase aan tafel.” Thijs merkt op dat Kuiper Holland in die prille fase al van enorme toegevoegde waarde is. “Wanneer een architect komt met drie verschillende ruimtes, dan bepalen wij daarvoor de platen en maken we drie verschillende ruimtes.”
Esthetisch gezien krijgt een project een flinke boost door toepassing van fineer waarover is nagedacht. Hans geeft een voorbeeld: “Binnen een project kunnen we een boomstam van 80 jaar oud gebruiken bijvoorbeeld. Dan is het schitterend om binnen één project aan het hout het verstrijken der jaren te kunnen zien. Wij zorgen ervoor dat de structuur en kleur matchen, daarmee wordt het fineer een belevenis op zich. Dat kan alleen als je goed communiceert, kennis van zaken hebt en weet wat er mogelijk is, maar ook wat de limitaties zijn. Hout leeft!”
Thijs schetst hoe Kuiper Holland zich heeft ingezet bij een project waarbij de klant plafondplaten in dennenhout had toegepast, in een Amsterdams grachtenpand. “Het ging om akoestische panelen, die wij achterhaalden als houtsoort ‘Weiß Tannen’. Daarna hebben wij voor de meubels passend fineer gezocht.”
Zonder op te willen scheppen merkt Hans op: “Zo’n mooi project verdient fineer van Kuiper. We lopen graag twee passen harder om het mooiste resultaat te bereiken.”
Alle fineer dat bij Kuiper Holland op voorraad ligt, is met evenveel zorg geselecteerd. “We zijn continu op zoek naar de juiste fineerstam”, legt Thijs uit. “Voordat we iets kopen hebben we het hout persoonlijk beoordeeld in het buitenland. Hans neemt daar hoogstpersoonlijk de verantwoordelijkheid voor, soms is het echt ‘handjeklap’ naast de stam.”
Over het fineer van morgen is Hans duidelijk: “We willen geen ‘waste’ meer produceren. Om dat te bewerkstelligen denken we mee in rendement. Je bestelt bij ons alleen wat je nodig hebt. Om dat in goede banen te leiden, helpen we de klant met het maken van berekeningen om diens projectbehoefte vast te stellen. We leveren dan precies genoeg, hoe groot het project ook is.”
Thijs ziet Kuiper Holland als fineer promotor die de markt op de voet volgt. “Het is een mode artikel geworden, trendgevoelig ook. Inmiddels beschikken we over onze nieuwste fineermap, een echt moodboard voor architecten.”
Daar voegt Hans aan toe: “Tijden zijn veranderd. Vroeger koos men specifiek voor een bepaalde houtsoort. Vandaag krijgen we de vraag veel breder voorgelegd. ‘We willen een roodachtige houtsoort’ hoor je dan. Dan komt het goed uit dat we een klapper op tafel kunnen leggen met 64 houtsoorten in een diversiteit aan kleuren. We brengen de beleving letterlijk bij de architect aan tafel.”
De klant komt steeds beter geïnformeerd binnen en eist een maximale kwaliteit, is de conclusie van de heren. “Dan mag het ook iets kosten, men weet goed fineer op waarde te schatten. Soms spreken we over een ‘museumstuk’. Dan hebben we een boomstam gevonden en ingekocht die zo mooi en uniek is, dat we hem alleen verkopen aan iemand die hem echt weet te waarderen. Dan doet de prijs er niet meer toe”, zegt Hans tot besluit.