Iedereen in het vakgebied binnenwerk weet het: het is essentieel om voortdurend te innoveren en tegelijkertijd de impact op het milieu te minimaliseren. Immers, duurzaamheid is niet slechts meer een ‘hot topic’: de noodzaak om hier iets mee te doen is ook echt geland in alle geledingen van de keten. Voor Arpa Industriale en Formica stond de kernwaarde ‘streven naar duurzaamheid’ dan ook andermaal centraal tijdens MaterialDistrict in de Werkspoorkathedraal in Utrecht, begin maart.
Samen met het zusterbedrijf Formica werd er dan ook veel aandacht gegeven aan de merken Arpa, Formica, Fenix en Homapal op de verrassende stand. Wendy Kap, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij Arpa zegt: “We waren ontzettend blij met de stand. Ik geef dan ook meteen de credits aan Musa. Ook deze keer zijn zij er weer in geslaagd ons te voorzien van een
uitnodigende beursstand.”
Een van de hoogtepunten van de beurs was de onthulling van Formica’s nieuwe collectie, genaamd ‘Patterns’. Het is een uitgebreide collectie geïnspireerd op wereldberoemde luxe natuursteen soorten, het tijdloze terrazzo, metaal effecten en klassieke textiel weefsels. “De Formica® Patterns Collectie zal de algehele uitstraling van het interieur verbeteren met deze verbluffende HPL decors, die voorzien van unieke texturen”, zegt een zichtbaar enthousiaste Wendu. “Het innovatieve ontwerpproces combineert teruggewonnen materialen, handgemaakte kunstwerken en moderne technieken om HPL te creëren met een hedendaagse maar toch tijdloze uitstraling.”
“Op onze gezamenlijke stand schitterde bovendien de ‘galaxy’ van onze zusterbedrijven: Arpa, Fenix, Formica, Homapal, Musa, Nemho, Trespa en Westag. Zo kregen bezoekers een goed beeld van onze diversiteit en samenwerkingsverbanden op het gebied van materiaaltechnologie maar ook in het verwezenlijken van verduurzaming”, legt Wendy uit.
Een centraal thema dat door de presentatie liep, was – zoals eerder gezegd – duurzaamheid. “Als bedrijf hechten we enorm veel waarde aan het verminderen van onze ecologische voetafdruk. Zo hebben we bij Arpa en Fenix de game changer; BLOOM technologie. Je kunt dit het beste omschrijven als een kerntechnologie waarbij gebruik gemaakt wordt van Lignine in de harsen waarmee de laagjes papier aan elkaar worden gebonden. Het is dus een subtiele innovatie die niet aan de oppervlakte zichtbaar is maar wel het verschil maakt in duurzaamheid.”
“Vorig jaar – tijdens deze beurs – hebben we de bezoekers kennis laten maken met ons nieuwe HPL”, zegt Wendy. “Ik heb het nu over TUET. Deze trok dit jaar wederom de aandacht. De voelbare golven in dit oppervlak zijn een aangenaam nieuwe en innoverende ervaring op gebied van HPL.”
Homapal was ook present tijdens de beurs. Wendy: “Deze collectie van decoratieve metaal HPL hebben we tijdens Architect@Work voor het eerst gezamenlijk gepresenteerd. Ook hier hebben we weer veel positieve reacties op mogen ontvangen en de combinatie met onze andere producten maakt alles een zeer compleet aanbod voor de meest uiteenlopende projecten.”
Tevredenheid alom dus om het hoofdkantoor in Schiedam, waar nu uiteraard de vervolgafspraken worden ingepland als resultaat van een succesvolle deelname aan de beurs in Utrecht. “Als we terugkijken op onze deelname hebben we dus niets te klagen”, zegt Wendy lachend tot slot. “Maar bovenal zijn we blij dat we vanuit de markt de bevestiging zien dat we nog steeds op de goede weg zijn en dat de toevoegingen in ons gamma volop kansen bieden in de markt.”