Platform voor de interieurbouwbranche
Wat bedoelen binnenwerk-vakprofessionals eigenlijk met het begrip ‘The Finishing Touch’?

Wat bedoelen binnenwerk-vakprofessionals eigenlijk met het begrip ‘The Finishing Touch’?

Deze gastcolumn willen we meteen beginnen met het uitspreken van onze dank aan de redactie. Wat een eer dat wij hier onze visie op het vak, de branche én de toekomst met u kunnen delen.

Waar we het in dit stukje proza dan over willen hebben? Wel, over het begrip ‘The Finishing Touch’.

Ja, wij gebruiken het ook in ónze communicatie. Wijzélf staan immers al jaren voor ‘The Finishing Touch’ in alles wat we doen (en laten) én wat we op de markt brengen. Maar… is ‘The Finishing Touch’ écht de allerlaatste stap in het altijd gecompliceerde ontwerpproces?

Als je op Google zoekt naar wat de definitie is van ‘The Finishing Touch’ dan kom je vaak uit bij omschrijvingen als ‘de laatste hand leggen aan’.  De vraag die dan bij ons opkomt is of ‘die laatste hand’ werkelijk leidt tot het meest perfecte ontwerp dat je je ooit maar had kunnen bedenken?

Tja. Zegt u het maar. 

Want, er hoeft uiteindelijk maar één klant of eindgebruiker te zijn, die niet zo enthousiast is en besluit om voor een ander ontwerp te kiezen. Blijkbaar ontbrak er dus iets in ‘The Finishing Touch’?  Het is het ondernemers-spel waar we allemaal mee bezig zijn. We weten tegelijkertijd ook diep in ons hart dat we nooit iedereen (in de markt) tevreden kunnen stellen. Ergens zit er altijd een absolute eindgrens aan dat ultieme laatste puntje op de i. 

Misschien is het willen streven naar ‘The Perfect Touch’ een betere omschrijving dan staan voor ‘The Finishing Touch’. Die specifieke insteek geeft je dan een alibi dat je – als ondernemer – nooit ultiem tevreden moet willen zijn maar dat je wel álles – maar dan ook alles – uit de kast trekt om het best mogelijke ontwerpresultaat te bereiken waarmee je de markt kunt verrassen, verblijden en vermaken. 

Hoe je dat dan doet?

Verzamel experts om je heen. Zo simpel is het eigenlijk. Zoek niet de makkelijke ja-knikkers maar vind wél deskundigen die visie hebben én daar ook iets over durven te zeggen. Zoek andere vakprofessionals uit de keten die met je sparren, die van nature niet snel tevreden zijn én die tijdens interne brainstormsessies over collecties, ontwerpen en trends de boel kunnen aanjagen. Durf elkaar lastige vragen te stellen over de voorliggende ontwerpen. Daag de betrokkenen aan tafel uit om te bewijzen dat hun visie klopt. Trigger je gesprekspartners hun argumenten te koppelen aan algemene trends en vermeende wensen van de markt. En, laat je vooral tegenspreken.

Het mooie is dat zulke sessies per definitie mooiere oplossingen en ontwerpen opleveren. ‘Het streven naar The Perfect Touch’ is dan ook eigenlijk het best denkbare antwoord op de vraag wat we precies bedoelen met ‘The Finishing Touch’. 

Meer kun je ook echt niet doen. Maar, je móet het wel op deze wijze doen. Tenminste, als je de markt wilt verrassen, verblijden en vermaken.

Tessel Veling en Ellie Hettema,
resp. algemeen directeur en accountmanager bij ProdInter in Hoorn, leverancier van decoratief siermeubelbeslag zoals knoppen, grepen en meubelpoten.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.