Leitz Service werkt met een andere tandgeometrie van de frees. (Beeld: Michel Grolle)

01:44
11-12-2019

Slimme engineering lost geluidsprobleem op

Goed partnerschap in zakendoen betekent samen successen vieren en samen problemen oplossen. In Varsseveld ontwerpt en produceert Kupan BV elementen voor de inrichting van ruimtes in de utiliteit, recreatie, educatie, export, industrie, sport, gezondheidszorg en lab- en cleanroomomgevingen. De basis: HPL Compactplaat, die wordt bewerkt door middel van zagen, boren en frezen. Naar aanleiding van klachten uit de directe omgeving over geluidsoverlast, nam Kupan een aantal maatregelen. Jan Derksen, directeur operations, vertelt.

“We hebben in eerste instantie de oplossing gezocht in het aanbrengen van geluiddempend materiaal rond de machine. Dat leverde enigszins een reductie in decibel op, maar naar smaak van de omgeving nog niet genoeg. We hebben toen de hulp van Leitz Service ingeroepen, onze vaste leverancier van gereedschappen en slijpwerk.”

 Meedenken op R&D niveau

John Tigelaar, verkoopadviseur bij Leitz Service: “Nadat gebleken is dat de oplossing niet meer te vinden was in het aanbrengen van isolerend materiaal alleen, heeft onze R&D afdeling zich over het probleem gebogen. Daarbij is onderzocht of wij mogelijkheden zagen om het geluidsniveau middels alternatieve gereedschappen te reduceren. Daar zijn we in geslaagd.” 

 De oplossing die ontwikkeld werd, bestond uit een combinatie van het aanbrengen van het geluiddempende materiaal en deze innovatieve oplossing van Leitz. Derksen licht toe: “Leitz Service werkt met een andere tandgeometrie van de frees. Door deze vertanding produceert de frees beduidend minder geluid dan de frezen die wij gewend waren. Het is erg knap dat door slimme engineering op detailniveau een groot probleem wordt opgelost. Daar zie je dan ook meteen de meerwaarde van een partnerschap met Leitz Service. Het is geen partij die lukraak dozen schuift, maar een bedrijf dat op meerdere fronten meedenkt en bereid is om harder te lopen dan je mag verwachten voor haar klanten.”

Goede performance is noodzakelijk voor een stabiel productieproces

Eigenlijk is Kupan nog maar kort klant bij Leitz Service. Inmiddels wordt ongeveer 90% van de opdrachten aan Leitz Service verstrekt. “We hebben in het verleden vaak te maken gehad met verlies van tijd door verkeerd of slecht geslepen gereedschappen, waarbij de performance van de toenmalige leverancier te wensen overliet. Dat kost enorm veel geld en in het ergste geval loop je bij de klant imagoschade op. Kupan heeft een goede naam hoog te houden, we bestaan al sinds 1970 en hebben nooit getornd aan onze kwaliteit. Leitz Service snapt dat ons succes ook hun succes betekent. Toen we voor het eerst, nu drie jaar geleden, met Leitz in zee gingen merkten we al snel dat onze performance vooruitging”, schetst Derksen.

Tigelaar: “We proberen bij Leitz zo betrouwbaar, snel, flexibel en communicatief mogelijk te zijn. Net als bij ons het geval is, hebben onze klanten behoefte aan continuïteit en consistentie in het productieproces. We proberen allebei onze beloften waar te maken naar onze klanten. Dat werkt binnen de klant-leverancier relatie dus ook twee kanten op.”

Derksen voegt toe: “Met elkaar maak je een topproduct. We zien liever onze klanten terug dan onze producten, zo simpel is het. We denken in oplossingen en oud zeer kennen we niet. Om dat te kunnen waarborgen zoeken we onze partners uit op gegarandeerde kwaliteit.”  

Tekst: Jan Mol
Beeld: Kupan, Leitz Service
Lees meer over: Inrichtingen , Kupan , machine

Binnenwerk partners