Platform voor de interieurbouwbranche
Ook in tijden van corona blijft Häfele innoveren en investeren
Häfele Discoveries biedt een fraai digitaal alternatief voor de echte beurs.

Ook in tijden van corona blijft Häfele innoveren en investeren

Met Häfele Discoveries en Häfele on the Move vond het ook nog twee slimme manieren om zowel digitaal als fysiek dicht bij de klant te komen. 

Een jaar corona was ook voor Häfele een jaar van uitdagingen. Volgens Frank Knapper, managing director van Häfele Nederland, werd met name het fysieke contact met klanten erg gemist. “Voor ons is de feeling met de markt heel belangrijk. Dat lukt op afstand ook wel, maar je wilt af en toe toch even op bezoek bij je klanten. We merkten dat zij daar zelf ook behoefte aan hadden. Klanten willen een product in handen hebben, van dichtbij zien en voelen. Voor ons is een bezoek weer goed om te kunnen zien hoe een product landt.”

DGH Design en Techniek zijn de meubelbeslagbijbels van de interieurbranche.

Innoveren en investeren

Ondanks de beperkingen ging Häfele gewoon door met wat het altijd doet: innoveren en investeren in de toekomst. Knapper: “We zijn onder meer verhuisd naar een groter logistiek centrum, hebben ons bestelplatform verder geoptimaliseerd en geïnvesteerd in interne kennisverbetering. Daarnaast hebben we een aantal prachtige nieuwe producten geïntroduceerd, zoals klepbeslagen, ladegeleiders, draadmanden en natuurlijk het verbeterde Loox5-verlichtingsysteem.”

Nieuwe catalogi

De producten van Häfele zijn terug te vinden in drie nieuwe catalogi: de keukencatalogus, De Grote Häfele Design en De Grote Häfele Techniek. De laatste twee staan ook wel bekend als de ‘meubelbeslagbijbels’ van de interieurbranche. Knapper: “Afgelopen april is de keukencatalogus gelanceerd en in juni komen de twee ‘DGH’s uit. Normaal gesproken brengen we per jaar één catalogus op de markt, maar door corona konden we ze alle drie updaten. Bovendien willen we onze informatievoorziening volledig op orde hebben als straks alles weer open is.”

Met Häfele on the Move brengt Häfele de beurs coronaproof naar de klant.

Digitale beurs

De presentatie van producten is extra van belang nu fysieke beurzen, zoals de HoutPro+, afgelopen jaar geen doorgang konden vinden. Met Häfele Discoveries biedt Häfele toch een manier om klanten kennis te laten maken met de nieuwste producten, zegt Knapper. “Häfele Discoveries is een digitale beurs ter vervanging van de Interzum. Klanten van over de hele wereld kunnen hier inloggen en rondlopen in een virtuele beursomgeving. Eigenlijk zoals ze op een normale beurs ook doen. Ondertussen krijgen ze uitleg en kunnen ze via een chatfunctie vragen stellen aan een Häfele-medewerker.” 

Häfele on the Move

Tegelijkertijd zoekt Häfele naar manieren om ook fysiek haar noviteiten te showen. En als de klant niet naar een beurs kan komen, brengt Häfele de beurs gewoon naar de klant. “We hebben afgelopen half jaar hard gewerkt aan het concept Häfele on the Move. Een soort hybride beurs. We bouwen bij klanten op tafel een beursvloer na met daarop afbeeldingen van onze producten. Daarop staan black boxes waarin de nieuwe producten zitten. Onze buitendienst vertelt daar vervolgens over, met digitale ondersteuning. Om de klant nog meer het beursgevoel te geven, nemen we ook hapjes en drankjes en een hostess mee en krijgen klanten na afloop een leuk aandenken.”

In de ‘black boxes’ zitten de nieuwste producten van Häfele.

Persoonlijkere informatievoorziening

“Het idee is om met Häfele on the Move de komende maanden zo’n 400 klanten te bezoeken”, zegt Knapper. Hij verwacht dat het concept een blijvertje is, ook als normale beurzen weer zijn toegestaan. “Door corona zijn we bewuster gaan nadenken over wat onze klant wil en hoe we onze informatie overbrengen. Voorheen kwamen we vaak met een algemeen verhaal. Maar een kantoorinrichter zit niet te wachten op informatie over keukeninrichting. Met Häfele on the Move kunnen we precies het verhaal brengen dat bij die klant past. Zo benutten we z’n spaarzame tijd optimaal.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.