Platform voor de interieurbouwbranche
Maatwerk anno 2019 met state-of-the-arttechnologie

Maatwerk anno 2019 met state-of-the-arttechnologie

  • Van Hoecke tweede keer in 5 jaar tijd ‘Factory Of The Future’
  • Gewapend voor mogelijke digitale tsunami
  • Voorbeeld van technologische en digitale innovatie voor Belgische industrie

Dat maatwerk geen verleden tijd is, bewijst Van Hoecke met cijfers. In tijden van uniformisatie slaagt het Wase bedrijf er jaarlijks in 5.000 klanten te voorzien van ‘op maat gemaakt’ meubelbeslag, lades en componenten die in bijna elke Belgische keuken, dressing of huiskamer kunnen worden geïnstalleerd. Het bedrijf is zich bewust van de digitale tsunami die door spelers als Amazon of Alibaba in werking kan worden gezet. Wat maakt dit bedrijf zo succesvol en vooral future proof?

Bij Van Hoecke rolt elke dag 70 ton materiaal van de loskades, met een jaarlijks stijgende omzet van 72 miljoen euro. 250 werknemers komen er elke dag met veel plezier werken.

Wat bij de vorige generatie begon met een kast, bestelwagen en garage, is nu uitgegroeid tot een voorbeeld hoe we ons kunnen wapenen tegen de digitale tsunami die Alibaba-gewijs op ons afkomt. Een maakbedrijf dat in ons land toont hoe het kan en moet.

Stilstaan is achteruitgaan
CEO Peter Van Hoecke is zoon van oprichter Luc Van Hoecke. Hij is wat je zou noemen een bezielde ondernemer, zeer bewust van het digitale tijdperk. Niet enkel het vandaag is prioriteit, maar vooral het morgen.

“We willen relevant blijven als familiebedrijf, maar ook onze verantwoordelijkheid nemen voor alle mensen die hier werken, de producten die we maken én de klanten die we bedienen. Om dat te kunnen blijven garanderen, hebben we groei nodig. De eerste Factory of the Future Award die we kregen, was een bekroning voor een immense transformatie die we hadden gedaan: van verdeler van meubelbeslag voor de lokale markt tot producent op internationaal niveau.”

Deze award opnieuw krijgen, is hét bewijs bij uitstek dat hun innovatie elk jaar werkt. “We hebben momenteel een marktaandeel van 75 procent en zouden dus op onze lauweren kunnen rusten. Maar dat doen we bewust niet. Stilstaan is achteruitgaan. We willen voorkomen dat we blijven vasthouden aan de succesrecepten van vandaag. Jezelf als bedrijf heruitvinden en blijven innoveren, daar komt het op aan.”

Van Hoecke

Amazon vs Alibaba
“De vraag die we ons regelmatig hier in Sint-Niklaas stellen is: wat als spelers als Amazon of Alibaba zich morgen op onze B2B-markt zouden richten, in ons marktsegment,” gaat Peter verder, “welke meerwaarde kunnen wij dan nog betekenen voor onze klanten? Dat is wat ons bezighoudt en waar we op korte en lange termijn naar werken.”

Maar ook trends als urbanisatie zijn voor Van Hoecke uitdagende vraagstukken. “Als je weet dat in 2050 maar liefst 75% van de wereldbevolking in steden zal wonen, begrijp je onmiddellijk dat we steeds kleiner zullen wonen en dat dit automatisch een impact zal hebben over hoe meubels er in de toekomst zullen uitzien en welke functies ze zullen krijgen. Je bewust zijn hoe snel de markt kan wijzigen, is primordiaal vandaag – kijk naar Nokia of Kodak, ooit marktleiders en vandaag niet meer relevant.”

Customer centric
“Voor ons komt de klant altijd op de eerste plaats. Dat klinkt als een mooie slide in een marketingpresentatie, maar we handelen daar ook naar in onze productie”, overtuigt Peter. “Ook al hebben we een enorm aanbod waaruit zij met enkele klikken kunnen kiezen, dan nog kan ons productieapparaat garanderen dat we zeer snel vanaf één stuk kunnen leveren. We willen frictie wegnemen en onze klanten tijd besparen: alles is snel leverbaar en zijzelf kunnen hun vaste kosten omzetten in variabele, wat vandaag steeds belangrijker wordt om de snel veranderende economie het hoofd te bieden.”

Daarnaast blijft Van Hoecke continu investeren om het haar klanten nog makkelijker te maken. “Vorig jaar lanceerden we onze eigen Van Hoecke app die het heel gemakkelijk maakt om onze producten te bestellen door de barcode of QR-code te scannen. Vandaag denken we serieus na over artificiële intelligentie en big data – want ook deze evoluties gaan onze business een andere richting uitsturen.”

Voor en door werknemers
Maar het succes van een bedrijf hangt ook, en vooral, af van de werknemers. “Ontwikkeling en ontplooiing van het talent dat we in huis hebben, heeft bij Van Hoecke altijd een belangrijke rol gespeeld,” verklaart de CEO. “We kijken naar de vaardigheden en het potentieel van onze mensen en proberen ontwikkeling van beneden naar boven te laten stromen, in plaats van van bovenaf dingen op te leggen. Ik geloof dat deze cultuur onze toekomstbestendigheid waarborgt.”

Van Hoecke


Factory of the Future
De Factory of the Future Award is een Vlaamse prijs die sinds 2015 jaarlijks wordt uitgereikt aan de meestbelovende, technologisch ondersteunde, toekomstgerichte Belgische bedrijven uit de maakindustrie. De award wordt uitgereikt door Made Different, een actieplan van Agoria (federatie van de Belgische bedrijven uit de technologische industrie) en Sirris (Belgische organisatie die bedrijven helpt bij innovatie) om de maakindustrie te versterken. Om in aanmerking te komen voor de prijzen, moeten de bedrijven zeven transformaties hebben doorlopen die noodzakelijk zijn om een wendbare, hoogtechnologische organisatie te zijn:

  • World Class Manufacturing Technologies: het inzetten van de meest eigentijdse productietoestellen.
  • End-to-end Engineering: productontwikkeling in functie van de volledige waardeketen, met behulp van virtuele modellen en simulaties.
  • Digital Factory: digitaliseren van de operationele processen, onderling verbonden via het internet.
  • Human Centered Production: betrokkenheid van de medewerkers bij de toekomstgerichte bedrijfsontwikkeling.
  • Production Network: de organisatie is ingebed in een samenhangend netwerk.
  • Eco Production: duurzame productiesystemen met oog voor elke fase van de levenscyclus van een product; de materialenkringloop wordt gesloten en het energiegebruik drastisch verminderd.
  • Smart Production Systems: vlot inspelen op veranderende marktvragen.

De winnende bedrijven mogen het label gedurende drie jaar behouden.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.