Mijn standpunt is simpel: open en eerlijk de situatie uitleggen aan de klant. Er is begrip voor de situatie als er tijdig en actief gecommuniceerd wordt. Ik stel gelukkig ook vast dat vooral het hebben van langjarige relaties in deze tijden laat zien dat partners met elkaar toch de schade weten te beperken. ‘Alles uit één hand’ is hier een belangrijk begrip. Een grote partner heeft een groot assortiment, goede logistieke processen en is betrouwbaar.
Dat geldt voor ons, met onze leveranciers, net zoals voor onze klanten. Een betrouwbare partner kan blijven reageren op de veranderende vraag van opdrachtgevers. Een goede automatisering met dito zoekfunctie in de website (bibliotheek) en het bestelsysteem besparen tijd en middelen. En, deze creëren kansen, juist omdat het tempo zo hoog is.
De wereldwijde knelpunten in de verkrijgbaarheid van materialen zijn hopelijk tijdelijk. Op de middellange en langere termijn is de grotere uitdaging voor de keuken-, meubel- en interieurbouw het vinden van de juiste balans tussen economische efficiëntie en perfecte dienstverlening aan de klant. Dat laatste is uiterst tijdrovend en duur. Misschien weet niemand dat wel beter dan wij. Door een proactieve aanpak te kiezen, ontwikkel je nieuwe diensten, kun je efficiënter werken en tijd en geld besparen. Online configuratoren voor meubelonderdelen zoals fronten, lades of meubelrolluiken zijn hiervan een goed voorbeeld.
Dan ineens kun je kiezen: ‘make or buy’. Flexibiliteit is hier het toverwoord. Afhankelijk van de situatie kun je op korte termijn beslissen: ‘Ga ik het meubel zelf maken? Dan koop ik de benodigde materialen. Of heb ik weinig vrije capaciteit? Dan maak ik gebruik van de aankoop van op maat gemaakte meubelonderdelen. Die service vergroot het aantal kansen.’
Hoe dan ook… de keuken-, meubel- en interieurbouw moet zich duidelijk positioneren. Bijvoorbeeld als een dienstverlener die meedenkt en individuele, hoogwaardige, op maat gemaakte meubelen aanbiedt en complete ruimtes vorm geeft. De vraag naar individuele vormgeving neemt toe, hoge kwaliteit wordt verwacht. Advisering, maar ook overleg en samenwerking met partners is hier van groot belang.
Bij hoge kwaliteit hoort natuurlijk ook duurzaamheid. Meubelen van hoge kwaliteit zijn op zichzelf al duurzaam. Als bij de productie bovendien gebruik wordt gemaakt van natuurlijke en duurzame producten, zoals spaanplaat van resthout, meubellinoleum, ‘groene’ reinigingsmiddelen, kan de ecologische voetafdruk worden verkleind.
Duurzaamheid betreft niet alleen producten. Opgewekte energie uit zon en wind is duurzaamheid. Ook sociale verantwoordelijkheid hoort bij duurzaamheid en werknemers die een optimale werkomgeving hebben. Het analyseren van de bedrijfsprocessen uit het oogpunt van hulpbronnenverbruik en klimaatcompatibiliteit is een goed startpunt. Dan kun je daaruit een reeks maatregelen afleiden om verbruik en impact verder te optimaliseren. Ook dat draagt bij en biedt kansen.
Vergeet de toekomst dus niet door de dagelijkse hectiek. Maak nu de juiste keuzes!