Platform voor de interieurbouwbranche
Lijmkennis uit de praktijk
Training bij GBI Varpo in Heeswijk Dinther.

Lijmkennis uit de praktijk

Lijmspecialist Frencken ontwikkelt, produceert en verkoopt lijmen voor de bouw, timmerindustrie, interieurbouw, parket en levert maatwerk voor industriële toepassingen. Als uitbreiding van de buitendienst trad Olivier Carati in september in dienst als sales representative.

“In het verleden had ik een eigen interieurbouw bedrijf. Op die manier kwam ik al in aanraking met Frencken”, begint Olivier Carati. “Ik begon vanuit een schuurtje, helemaal zonder opleiding, maar met een passie voor hout. Door een technische groothandel binnen te lopen ontdekte ik de producten van Frencken.” 

Technical support manager Robert Paul Abbink en Olivier Carati.

Na enige tijd kwam hij voor een serieus probleem te staan. “Ik was ervan overtuigd dat het aan de lijm lag en vroeg me af wat er zou gebeuren als ik het telefoonnummer op de pot zou bellen. Om 9 uur belde ik en om 12 uur stonden ze al op de stoep. Zij namen mij serieus, maar het probleem lag aan mijn applicatie. Ik had de klemtijd niet goed gehanteerd, ‘het zit toch vast?’ dacht ik. Ik moest een deel van het project opnieuw maken. Met de juiste applicatie was het resultaat prachtig. Deze en andere telefoontjes krijg ik nu ook. Samen met de Technical support manager Robert Paul Abbink ondersteun en adviseer ik de klant.” 

Volgens Olivier kan Frencken snel schakelen. “Het bedrijf heeft haar eigen productiefaciliteiten en kan daardoor snel schakelen. Omdat Frencken ook een eigen R&D afdeling heeft kunnen zij producten zelf in Weert testen. Op die manier pakken zij elk probleem grondig aan.” Tegelijkertijd heeft Frencken een grote moedermaatschappij achter zich staan die wereldwijd aanwezig is.

De producten van Frencken gepresenteerd.

Zorgvuldige applicatie belangrijk

De baan, waaraan Olivier in september begon, blijkt inhoudelijk goed bij hem te passen. “Het is een hele mooie job, elke week, elke maand, ben ik ergens anders. Ik kom bij interieurbouwers en bij timmerfabrikanten, maar ook bij de IJzerwarenwinkels om het schappenplan  ‘De meter voor de vakman’ te bespreken en om trainingen voor de medewerkers te geven. Vaak worden wij rechtstreeks gebeld door klanten, een andere keer benadert een B2B partij ons om een probleem op te lossen. We zetten alle feiten op een rijtje en doen onderzoek om te bepalen wat het probleem veroorzaakt. Robert Paul Abbink neemt hierin het initiatief en samen komen we tot een advies.”

Net als toen hij zelf met de producten van Frencken werkte, merkt Olivier dat het probleem zich vaak bij de applicatie voordoet. “Veel mensen zien lijm gewoon als vloeistof. De basiskennis ontbreekt. Deze probeer ik onze klanten bij te brengen, want wat is houtlijm en wat is bruislijm eigenlijk in de basis? Als professionals niet de juiste applicatie toepassen dan kan dit een bedrijf tot op het randje van een faillissement brengen. Ik voel soms al bij binnenkomst dat het te koud is in een werkplaats. 10 – 15 jaar ervaring is voor mij nu een mooie bibliotheek.” 

Demonstraties zijn volgens Olivier van groot belang. “Zo was ik onlangs bij een ijzerwarenwinkel. Ik merk steeds weer hoe belangrijk het is om te voelen en te merken wat er echt in de koker zit en wat de lijm precies doet.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.