Platform voor de interieurbouwbranche
Koninklijke CBM blikt vooruit op 2023
Kees Hoogendijk: “We weten meer dan ooit dat we niet afhankelijk willen zijn van Russisch gas”. (Beeld: DE BEELDREDAKTIE)

Koninklijke CBM blikt vooruit op 2023

Gesprek met Kees Hoogendijk van CBM

Samen met Kees Hoogendijk, directeur van Koninklijke CBM (de branchevereniging voor de Interieurbouw en de Meubelindustrie)’, kijken we terug op 2022 én hebben we een blik op 2023. “We hebben in het afgelopen jaar mooie dingen weten te realiseren maar er waren ook zaken die mij verontrustten…”

Ook bij CBM zijn de vraagstukken rondom het energieprobleem, de inflatie en de oorlog in Oekraïne niet onopgemerkt gebleven. “Natuurlijk probeert iedereen de stijgende prijzen door te berekenen aan de (eind)klanten. Maar daar zit een grens aan. Niet alles kan. Die problematiek vraagt veel van ieders ondernemerschap. Daarnaast is er een serieuze arbeidsmarkt-uitdaging: hoe kom je aan goed opgeleid personeel? Het zijn allemaal problemen die elkaar versterken waardoor het in 2023 nog wel eens moeilijk kan worden in onze branche. In 2022 hebben bijvoorbeeld de interieurbouwers het weliswaar nog niet zo gemerkt, maar… als de bouw in 2023 stilvalt vanwege de stikstofproblemen én als de grondstoffentekorten, de inflatie, het energieprobleem en de oorlog niet tot een einde komen, dan gaat ook de interieurbouwer het merken. Die zit immers aan het einde van de keten. En tja, als er niet gebouwd kan worden… dan hoeft er ook niets aan interieur ontworpen te worden.”

Kees vertelt dat de CBM-leden diezelfde tendensen zien. “Dat blijkt uit onze conjunctuur-enquête. De bedrijfsresultaten in 2022 zijn minder dan het jaar ervoor maar het is nog niet zo dramatisch. Bij 63% van de bedrijven is de omzet gegroeid in de eerste helft van 2022 maar ja… omzet is natuurlijk nog geen winst. Uit dezelfde enquête blijkt tevens dat intussen één op de tien bedrijven in die periode verlies leed. Ik vrees dat dit percentage gaat stijgen.”

Stilzitten is echter geen optie. “Iedereen is wakker geworden”, zo vervolgt Kees. “We weten meer dan ooit dat we niet afhankelijk willen zijn van Russisch gas. Mede door deze crisis wordt daardoor de stap gemaakt richting meer duurzaamheid. Langzaam maar zeker ontwikkelt de branche zich tot een circulaire branche. Daar sorteren we al goed op voor: zo is er de Stichting Matras Recycling Nederland om de recycling van matrassen te stimuleren. Bovendien hebben wij de Stichting Wood Loop opgericht, waarbij productie-afval via slimme retourlogistiek terugkomt bij de plaatproducent, die er weer nieuwe platen van maakt.”

“Circulair design wordt daarom hét thema voor 2023. In Brussel wordt op dit moment gewerkt aan een kaderrichtlijn voor eco-design en een productpaspoort voor duurzame producten die in 2024 wettelijk verplicht worden. Daar bereiden wij onze leden nu op voor.  Ook zal Wood Loop verder uitgerold worden. Het doel is simpel: onze CO2-footprint moet omlaag. Bedrijven die meedoen aan Wood Loop kunnen via een portal aantonen hoeveel afval ze gerecycled hebben en daardoor de eigen CO2-footprint hebben verminderd. Het credo wordt ‘niet praten, maar doen én aanpassen!’”

Volgens Kees zal ook de arbeidsmarktkrapte een groot thema blijven in 2023. “Vanuit CBM hebben we diverse campagnes op stapel staan om de instroom aan de onderkant te blijven bevorderen.”

Of het allemaal gaat lukken? “Vraag het me over een jaar nog eens”, besluit Kees tóch met een positieve glimlach. “We zullen het zien, maar we weten wel dat ‘stilzitten’ in de komende 12 maanden op geen enkele wijze aan de orde is!”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.