Met de verhuizing in 2018 naar het nieuwe pand in Elst is ook de productie, inclusief het machinepark meeverhuisd. Leitz Service heeft voor de slijperij en productie eigen bedrijfshallen ingericht, waar bevlogen medewerkers elke dag hun beste beentje voorzetten. “Ondanks het feit dat de bestaande machines erg goed zijn, is de techniek niet van deze tijd”, merkt Hans Pohlen, directeur bij Leitz Service op.
“Er is veel vakmanschap nodig om de machines te kunnen bedienen. Zodra een operator met pensioen gaat, loopt er een stuk van de benodigde kennis de deur uit. Om Leitz Service toekomstbestendig te houden, hebben we geïnvesteerd in nieuwe machines, techniek die jonge mensen aantrekkelijk vinden.”
“We beschikken nu over CAD/CAM-systemen die in de achtergrond ook constructies berekenen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat er constructief aan de gereedschapseisen voldaan wordt”, legt Hans uit. “De pakketten werken in 3D met een rechtstreekse koppeling naar de machine. Industry 4.0 dus, we zitten in Nederland nu op hetzelfde niveau als de productie bij de grote vestigingen in Duitsland.”
Leitz Service maakt al 40 jaar gereedschap in Nederland, zoals diamantgereedschap voor de meubel- en interieurbouwer, de parketindustrie, plaatverwerkers, de houthandel en de houtschaverij. “Het gaat om bestückt gereedschap”, legt Hans uit. “Dit is Duits jargon voor opgelegd gereedschap, we maken dit nieuw, maar we herbestücken ook. Een freeskop krijgt daarmee een tweede of een derde leven. Om veiligheidsredenen mag je een freeskop maar twee keer herbestücken, omdat er anders metaalmoeheid met scheurvorming als gevolg kan optreden.”
De nieuwe machines beschikken over touchscreens waarop in 3D meegekeken kan worden. Werktekeningen worden vanuit het technisch bureau geconverteerd naar de machine. Tijdens de rondleiding wijst Hans de nieuwe machines aan: “Daar staan twee nieuwe MAZAK draai-freesbanken, die CNC-gestuurd werken. Verder beschikken we nu over een CNC 5-assige simultaan aangestuurde freesbank. Met die machines kunnen we nog nauwkeuriger werken, je krijgt letterlijk één op één wat je getekend hebt. Zeker bij freesgarnituren die in elkaar moeten vallen is dat belangrijk. Het voordeel bij repeterende orders is dat de klant altijd hetzelfde geleverd krijgt.”
Naast bestückt gereedschap maakt Leitz Service ook profielblankets. Klanten kunnen een houtmonster aanleveren, een schets of een autocad tekening, Leitz Service maakt aan de hand daarvan dan een passende profielblanket in HSS of hardmetaal. “Natuurlijk deden we dat al, maar met de nieuwe machines kunnen we de profieltekeningen rechtstreeks vanuit CAD naar de machine sturen”, aldus Hans.
“Ook produceren we boren en bovenfrezen van massief hardmetaal, al dan niet diamant bestückt, geheel op wens van de klant. Dat kan een eigen profiel zijn, of specifiek geschikt voor een van zijn machines. Voor nieuwe materialen die ontstaan uit recyclingproducten maken we spiraalboren van massief hardmetaal.”
Het voordeel van werken met Leitz in Elst is dat de productietijd gereduceerd is naar twee tot zes weken. “Wereldwijd hebben we acht productielocaties, een aantal landen heeft net als bij ons een ‘Schnellfertigung’. Een grote fabriek zou over dergelijke orders drie maanden doen”, rekent Hans voor. “In geval van nood kunnen we zelfs binnen een paar dagen leveren.”
Alle bij Leitz Service in Elst geproduceerde gereedschappen voldoen aan de MAN-MEC veiligheidseisen, zoals door de ARBO-wet voorgeschreven. “We zijn er trots op dat we voor onze klanten zo dicht bij huis kunnen produceren”, zegt Hans tot besluit. “Onze klanten tref je aan binnen alle verspanende sectoren.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Leitz.
Contact opnemen