Platform voor de interieurbouwbranche
‘Ik heb geen glazen bol maar de orderintake loopt goed door’
Frank Geerts in het designcentrum van Pfleiderer in Den Bosch. (Beeld: Willeke Machiels)

‘Ik heb geen glazen bol maar de orderintake loopt goed door’

Binnenwerk blijft graag in gesprek met oude en nieuwe bekenden binnen de interieurbouwbranche. Wat ter tafel komt, komt ter tafel. Deze keer spreken we Frank Geerts (Directeur Benelux bij Pfleiderer). Hoe ziet hij de toekomst van de branche, wat zijn kansen en bedreigingen en hoe gedraagt Pfleiderer zich in de markt?

Interview met Frank Geerts

Frank kent de interieurbouwbranche, waar hij sinds 1982 trots deel van uitmaakt maar al te goed. Vanaf 1998 zit hij in zijn rol van directeur bij Pfleiderer. “Onze dealers zijn voor ons de belangrijkste partner in de markt”, vertelt Frank. “Samen met hen zetten we onze producten af. Wij zorgen voor push & pull bij de architect, zij doen dat bij de interieur-, keuken-, scheepsbouwers en meubelmakers. Als wij morgen een nieuwe collectie hebben, regelen zij voldoende voorraad. Onze Nederlandse dealers zijn Baars & Bloemhoff, Houtimport Reuver, Leeuwerik Plaat en Maiburg.”

Blik op de markt

“Bij Pfleiderer zitten voor de komende maanden mooie orders in de portefeuille”, zegt Frank. “Maar daarna? Ik heb geen glazen bol. De consument krijgt te maken met hoge energieprijzen en duurdere boodschappen door de inflatie. Een logisch gevolg is dat onze markt ook een tikje zal krijgen. Anderzijds zijn er zakelijke projecten. De orderintake loopt goed door. Ik ben niet pessimistisch en geloof zeker dat we een goed jaar krijgen. Maar het zal hier en daar best wat minder worden.”

Frank vervolgt: “In een onzekere markt is er behoefte aan betrouwbaarheid en kwaliteit. En dat is Pfleiderer, wij doen wat we beloven. Het blijft fantastisch om nieuwe decoren en structuren te brengen, maar juist betrouwbaarheid is belangrijk. Mensen moeten op ons kunnen bouwen, daar staan wij bekend om.”

Wat kunnen we van Pfleiderer verwachten?

“Eind vorig jaar namen we een toppositie in op de EcoVadis ranking. Het is een bevestiging dat we op de goede weg zijn als het gaat om door onszelf opgelegde duurzaamheidsdoelen”, zegt Frank. “Daarnaast geven deze doelen inzicht in zaken die we nog aan moeten pakken. Een ander tipje van de sluier is de uitbreiding van ons assortiment Organic Board en de toevoeging van een aantal diepere structuren aan het decorassortiment. De eerste drie nieuwe structuren kun je op 14 en 15 maart op de Independent Hotel Show in de RAI Amsterdam zien.”

Welke kansen zijn er voor de branche?

“De meeste interieurbouwers benutten al veel kansen”, vindt Frank. “Wat je doet, doe dat vooral goed. Kies goede materialen, tref de juiste voorbereiding en doe wat je belooft. Blijf ook investeren in de toekomst. Leid nieuwe medewerkers goed op. Ik zou iedereen willen adviseren om ten minste eens per jaar een bezoek te brengen aan ons designcentrum in Den Bosch. Het is een snoepwinkel met 284 decors, waar ook de klanten van harte welkom zijn!’ 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.