Platform voor de interieurbouwbranche
Het fijne samenspel tussen handschriftelijke creativiteit en perfecte 3D-visualisatie

Het fijne samenspel tussen handschriftelijke creativiteit en perfecte 3D-visualisatie

‘Hello Stranger’, valt er te lezen in restaurant RAK in Tilburg. Het nog maar net geopende restaurant kan de drukte maar nauwelijks aan. Het succes is te danken aan topkok Giel van Schaaijk die er de mooiste, internationale gerechten bereidt, geserveerd in een bijzonder vormgegeven interieur.

3D gevisualiseerde plattegrond van RAK. (Render door Jarien Geels)

 

RAK bevindt zich letterlijk op het water, in de Piushaven, aan de Hopliedenkade. Verantwoordelijk voor het interieurontwerp is Lars Snellaars, Interior & Product Designer for Commercial Spaces, tevens begenadigd meubelontwerper. Zeker geen ‘Stranger’ in de designwereld en altijd bereid voor een goed gesprek. We spreken Lars Snellaars over de totstandkoming van het interieurontwerp en het gebruik van 3D visualisatiesoftware om tot het eindresultaat te komen.

Van idee tussen de oren naar de eerste schetsen

“Giel van Schaaijk en ik kennen elkaar al langer. Toen Giel de kans kreeg om zich in te schrijven voor de locatie waar hij nu zit, aarzelde hij geen seconde. Met zijn kookkunsten en goede plan wist hij de gemeente Tilburg te overtuigen dat zijn restaurant een toevoeging zou zijn voor het mooie gebied dat zich aan het ontwikkelen is rondom de Piushaven”, opent Lars het gesprek. “Civic Architects uit Amsterdam tekende het pand. Een robuust ogend gebouw, dat boven het water lijkt te zweven. Giel belde me op met de vraag om voor dat gebouw een bijpassend interieur te ontwerpen, geheel binnen zijn eigen visie over gastronomie.”

Het interieur van RAK in het echt. (Beeld: Jarien Geels)

 

Lars schakelde voor dit project Jarien Geels in, om samen vorm te geven aan een totaalconcept. “Als je met een blanco vel mag beginnen, dan moet je bij het begin starten. Je moet weten wat de klant vooral niet wil, je moet een stijlrichting gaan bepalen en daar elementen voor ontwikkelen, zoals logo, kleurgebruik en een conceptueel idee dat past binnen de entourage van het pand, maar vooral binnen het gedachtengoed van de klant. Jarien en ik voelen elkaar op dat vlak heel goed aan. Ik maak de schetsen, maak er basismodellen bij in SketchUp en hij werkt die uit in Cinema 4D en Solid Angle. Beide pakketten zijn 3D-renderingsapplicaties, waarmee ruimtes en objecten gevisualiseerd kunnen worden, inclusief gesimuleerde texturen en structuren, reflecterende oppervlakken en lichtinval van diverse lichtbronnen.”

Een rondje Antwerpen wierp licht op de zaak

Om te kunnen achterhalen wat Giel van Schaaijk mooi vond, organiseerde Lars een rondje Antwerpen. “Samen met Jarien en Giel en diens vrouw hebben we van ’s morgensvroeg tot ’s avonds laat diverse horeca-etablissementen bezocht. Daarbij heb ik goed geluisterd naar wat Giel mooi vond. Met die informatie en de wetenschap dat Giel graag qua stijl, muziek en menukaart wilde teruggrijpen naar de jaren ’50, ben ik toen aan het schetsen gegaan en heb ik moodboards gemaakt. We schiepen een sfeer met een robuust randje, met palmbomen, het nodige lef in vorm en kleurgebruik en hebben het echt gezocht in materialen en structuren”, aldus Lars.

Lars Snellaars op de door hem ontworpen stoel voor RAK.

 

“Jarien heeft de vertaalslag gemaakt van schets en moodboard naar een virtuele omgeving, die exact weergeeft wat wij voor ogen hadden. Mijn voorwerk in SketchUp werd geïmporteerd als leidraad voor bijvoorbeeld plattegrond en maatvoeringen. Zijn werk in Cinema 4D en Solid Angle maakte het geheel tot een bijna tastbaar ontwerp, in de juiste sfeer, kleur en setting.”

Van vloer naar stoel, van wand naar plafond

Ook het meubilair komt van de hand van Lars. “Alles communiceert in een interieur. De vloer communiceert met het meubilair, de wanden op hun beurt weer met het plafond. Daarom is niets aan het toeval overgelaten. De stoelen bij RAK komen ook van eigen hand en ook daarvoor geldt: ze zijn begonnen als schets bij mij op de tekentafel en als ontwerp geëindigd op beeld, in dit geval bij Gerard Kentie van Kentie3D, die ze in SolidWorks heeft gevisualiseerd.”

Het interieur van RAK in het echt. (Beeld: Jarien Geels)

 

Voor Lars Snellaars is de samengang van handschriftelijke creativiteit en 3D visualisatie middels 3D-software een onlosmakelijk deel binnen het gehele ontwerpproces. Als laatste vragen we hem hoe hij en Jarien op de naam ‘RAK’ zijn gekomen, voor het restaurant.

“Een RAK is een recht stuk water tussen twee bochten, precies wat de Piushaven in Tilburg is. Verder staat het Tilburgse ‘Op rak gaan’ voor ‘stappen’, ‘erop uit trekken.’ En voor de creatieve bezoeker, die zelf invulling geeft aan de naam, betekent het ‘Restaurant Aan Kade’”, zegt Lars met een glimlach.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.