Platform voor de interieurbouwbranche
Sectornieuws

Familiebedrijf is al bijna een eeuw totaalleverancier van hang- en sluitwerk en meubelbeslag

'We maken het de interieurbouwers makkelijker'

Hoofdvestiging en logistiek centrum in Doetinchem. (Beeld: Stan Bouman)

Tekst: Hidde Jansen Beeld: Dozon Bouwtechniek

27 oktober 2020 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Met een breed assortiment gerenommeerde merken, persoonlijk advies, een webshop en zelfs een eigen app voorziet Dozon Bouwtechniek bedrijven in de maakindustrie van alle gemakken. Als omnichannel investeert het familiebedrijf in een lange termijnrelatie met de klant. “Het mooie van de bouw- en interieurwereld is dat je de oplossingen samen bedenkt.”

Dozon Bouwtechniek is van oudsher specialist in hang- en sluitwerk voor de kozijnenindustrie, aannemerij en IMC-branche. Maar sinds 1995 is het Doetinchemse familiebedrijf ook totaalleverancier voor de meubel- en interieurbouw, zegt Marco Jansen, divisieleider Interieurbouw bij Dozon. “Interieurbouwers kunnen bij Dozon terecht voor meubelbeslag, gereedschappen en bevestigingsmaterialen. Alleen plaat-
materiaal en inbouwapparatuur zitten niet in ons assortiment. We voeren gerenommeerde merken als Hettich, Blum en Lamello.”

Landelijk opereren

Dozon groeide de afgelopen 90 jaar uit van kleine ijzerhandel tot bouwtechnische groothandel met acht vestigingen en meer dan honderd medewerkers. Jansen: “Aanvankelijk zaten we vooral in Oost-, Noord- en Midden-Nederland, maar inmiddels leveren we aan interieurbouwers in heel Nederland. We hebben onlangs voor de interieurbouw een extra buitendienstmedewerker aangenomen voor West-Nederland. Met aparte divisies voor de kozijnenindustrie en de interieurbouw proberen we onze klanten zo specialistisch mogelijk van dienst te zijn.”

Meer efficiëntie

Naast gerichte expertise vragen bedrijven om meer efficiëntie bij het bestellen
van producten, zegt Jansen. “Bedrijven willen gestructureerder werken om zo hun faalkosten laag te houden. E-commerce speelt daarbij een belangrijke rol. Een van de digitale middelen die we inzetten om het bestelproces te verbeteren, is het platform Trivest Connect. Trivest Connect zorgt ervoor dat verschillende softwarepakketten voor in- en verkoop naadloos op elkaar aansluiten. Daardoor loopt het hele inkoopproces geautomatiseerd, van het opstellen van een order tot de facturatie. Dat vermindert voor zowel de klant als ons risico’s op fouten en bespaart beide partijen veel tijd en kosten.”

Logistiek medewerkers sorteren bestelde producten. (Beeld: Ellis Regina Photography)

Webshop en Dozon App

Behalve met Trivest maakt Dozon ook een digitale slag met het verbeteren van de eigen webshop en de introductie van de Dozon App. Met die app loopt Dozon volgens Jansen voorop in de bouw- en interieurwereld. “De Dozon App biedt vele voordelen. Wanneer een klant een doosje scharnieren wil bestellen, hoeft hij alleen maar de barcode op het oude doosje te scannen, waarna het product meteen in het winkelwagentje belandt. Met een simpele druk op de knop krijgen wij de order binnen. Als het product voorradig is, heeft de klant het de volgende dag in huis. Daarnaast kan de klant in de app een lijst met favoriete artikelen maken. Zo hoeft die niet meer alles bij te houden in een Excelsheet of elke keer opnieuw naar een product te zoeken.”  

Investeren in klantrelatie

Jansen is niet bang dat Dozon door de toenemende digitalisering het contact met de klant verliest. “Integendeel, het vergroot juist de band. Onze klant wil naast het bestellen van producten ook graag worden geholpen met persoonlijk advies. Dat kan via verschillende kanalen, zoals WhatsApp, e-mail of telefoon, maar ook face-to-face met onze vertegenwoordigers. We zijn echt omnichannel. Op die manier investeren we in een lange termijnrelatie met de klant. We denken graag mee over de vraag welk product wel of juist niet geschikt is en hoe die het beste kan worden toegepast. Dat maakt de bouw- en interieurwereld zo mooi: je bedenkt samen de oplossingen.” 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • GWW

    Grond / Weg / Waterbouw

    Platform over civiele techniek & infrastructuur

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%