Platform voor de interieurbouwbranche
Producten

Exclusieve marmer staat synoniem voor een geraffineerde uitstraling

BRACHOT3_CALA003-006©Annick-Vernimmen
Met Calacatta marmer krijgt men in elke toepassing telkens weer een geraffineerde uitstraling. (Beeld: Annick Vernimmen)

Tekst | Johan Debaere

Beeld | Brachot

5 januari 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Wie hoog wil blijven scoren, mag nooit op z’n lauweren rusten. Fabrikanten en leveranciers moeten zichzelf telkens opnieuw heruitvinden. Dit is de enige manier om te kunnen blijven inspelen op wisselende trends en strengere eisen. Dat hebben ze bij Brachot, producent en leverancier van natuursteen en samengestelde materialen als keramiek, composiet en terrazzo, goed begrepen. De groep mag dan wel al meer dan 120 jaar ervaring hebben, ze blijven voortdurend op zoek naar duurzame en hoogkwalitatieve materialen, waarmee ontwerpers en bouwheren esthetische en functionele grenzen kunnen verleggen. De stijlvolle, tijdloze en duurzame marmer Calacatta is één van de vele succesvolle introducties van een dynamische firma die vorig jaar een totale rebranding aankondigde.

Brachot startte in 1901 als groothandel in marmerplaten, maar is uitgegroeid tot een echte specialist in natuursteen, met nog steeds een zeer sterke expertise in marmer. De specialisten zijn dagelijks op zoek naar de beste marmers in Europa en tot ver daarbuiten. 

Geologische processen hebben marmer eeuwenlang ‘geboetseerd’, wat elke plaat ook anders en uniek maakt. Dé troef is het intrigerende spel van kleuren en adering. Bovendien wordt dit materiaal gekenmerkt door een uitzonderlijke levensduur en milieuvriendelijkheid én is het 100% recyclebaar, waardoor het voor tal van toepassingen gebruikt kan worden. 

Elke blok en iedere plaat is uniek en bevat een eigen typische tekening. (Beeld: Annick Vernimmen)

“Eén van onze paradepaardjes is de Calacatta, een exclusieve marmer die we rechtstreeks uit Italië invoeren. Elke blok en iedere plaat is uniek en bevat een eigen typische tekening. Of het gaat om tegels, wanddecoratie, schouwen of de interieurafwerking van keukens of badkamers, met Calacatta marmer krijgt men telkens weer een geraffineerde uitstraling”, vertelt marketing manager Hannelore Schotsaert. “Standaard wordt deze marmer in een gepolijste versie geleverd, maar op vraag zijn ook verzoete of geborstelde afwerkingen mogelijk. Net als alle andere marmers is deze Calacatta goed bestand tegen vlekken, hitte en slijtage. Met de juiste onderhoudsproducten verbetert men de kras- en zuurbestendigheid. Door de jaren heen krijgt marmer bovendien een natuurlijke patine en wordt alleen maar mooier. We bieden een gelijkwaardige print als dit Calacatta ook aan binnen onze collecties Unistone kwartscomposiet en Laminam keramiek.”

De Stone Gallery is een showroom met een oppervlakte van 5000 m² voor natuursteen, keramiek en composiet. (Fotografie: Brachot)

Totale rebranding

Bij Brachot introduceren ze niet alleen nieuwe materialen en productietechnieken. De firma vond ook zichzelf opnieuw uit en lanceerde vorig jaar onder de baseline ‘Crafting value for future generations’ een totale rebranding. Het Belgische familiebedrijf is intussen al meer dan 120 jaar actief in de ontginning, productie en distributie van natuursteen en samengestelde materialen, bestaat uit elf Family Members en beschikt over twintig steengroeves, negen productiefaciliteiten, zestien distributie-units wereldwijd. 

“Family Member Brachot Surfaces biedt een totaalaanbod in platen aan in natuursteen, composiet (Unistone en Unimarble), terrazzo en keramiek (Uniceramica), die dan door de natuursteenbewerker verwerkt worden tot finale interieurproducten, zoals keukenbladen, trappen, douchewanden, spatwanden en schouwen. Family Member Beltrami levert tegels voor binnen- en buitentoepassingen en Stoneasy.com is het online B2B-aankoopplatform van de groep”, licht Hannelore Schotsaert toe. 

“Om onze producten nog beter aan architecten, verwerkers en bouwheren te presenteren, renoveerden we onze depot in Deinze tot een heuse platengallerij met een oppervlakte van 5000 m². De Stone Gallery is een showroom voor natuursteen, keramiek en composiet, waar bezoekers meer dan achthonderd verschillende platen in diverse afwerkingen, maar ook in tal van toepassingen als steenstrips en tegels voor binnen en buiten kunnen zien, bewonderen en voelen. Verder zijn er ruimtes voorzien voor besprekingen, brainstormsessies en opleidingen, waardoor ook een echt kenniscentrum ontstaat.”  

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Sander van Hout

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%