Binnen alle coronabeperkingen zoeken bedrijven in de interieurbouw naar creatieve manieren om elkaar te inspireren, te netwerken en zaken te doen. Eind juni organiseerde GN Kantentechniek – geheel coronaproof – twee Kantentechniekdagen. Volgens eigenaar Geert Nefkens een meer dan welkom evenement. “Je wil klanten een beleving geven.”
Geen grote internationale vakbeurs dit jaar, maar een in-huis-show. Eind juni organiseerde GN Kantentechniek, specialist op het gebied van kantenband, lijmen en deuvels voor hout- en plaatmaterialen, voor de derde keer een Kantentechniekdag op hun thuisbasis in het Limburgse Horst. In verband met corona was het evenement ditmaal uitgesmeerd over twee dagen, zegt eigenaar Geert Nefkens. “We mochten maximaal veertig mensen tegelijk ontvangen. Uiteindelijk hebben we in twee dagen tijd zo’n zestig bedrijven op bezoek gehad. Een mooie opkomst. Zeker omdat we pas eind mei hoorden dat het kon doorgaan. Toen moesten we iedereen nog inlichten.”
De Kantentechniekdagen zijn bedoeld om interieurbouwers, meubelmakers en timmerlieden kennis te laten maken met alle ontwikkelingen en mogelijkheden in de wereld van lijmen, kitten en kantenband. Nefkens: “We hadden verschillende producenten uitgenodigd om demonstraties en presentaties te geven. Zo toonde Hranipex haar Advantedge kantenband voor hot-airsystemen, Frencken de laatste ontwikkelingen op het gebied van lijmen en Soudal haar assortiment kitten. Als primeur had FRAVOL haar nieuwste machine met volledig CN-aangestuurde lijmschraper meegebracht.”
Volgens Nefkens waren de dagen niet alleen belangrijk om klanten te laten zien wat producenten en leveranciers allemaal in huis hebben. “Door het ontbreken van beurzen en alle beperkingen voor bezoek was er bij iedereen een sterke behoefte aan zo’n fysiek evenement. Even een praatje maken, vragen stellen, advies geven en producten zien en voelen. We hebben ontzettend veel oplossingen en kennis in huis op het gebied van kantafwerking en bevestiging van hout- en plaatmaterialen. Dat wil je direct aan klanten laten zien. Je wil ze een beleving geven en hun zintuigen prikkelen. Dat is een stuk lastiger met een nieuwsbrief of een folder.”
Het persoonlijk contact is voor GN Kantentechniek extra van belang omdat ze custom made oplossingen bieden, zegt Nefkens. “Bij maatwerk ben je constant op zoek naar wat voor een klant wel of niet werkt. Dat vraagt veel tijd, denkwerk en overtuigingskracht. We verkopen geen pakje boter.”
De Kantentechniekdagen leverden uiteindelijk mooie resultaten op. “We hebben onder andere ons leveringsprogramma uitgebreid, Soudal opgenomen in ons assortiment en zijn een samenwerking aangegaan met DecoLegno. De aanwezigen hebben weer in het echt kunnen netwerken en kennisgemaakt met nieuwe producten. Al met al waren het voor iedereen twee ouderwets inspirerende dagen.”