De vraag naar nieuwe mogelijkheden in verlichting bleef groeien.

01:55
26-11-2019

Een roadshow voor de diepere betekenis van een goed lichtplan

Het ontwikkelen van een optimaal lichtplan kost tijd. Wat is het doel van het licht? Welke sfeer wil je neerzetten? Welke mogelijkheden zijn er? 

Dit najaar reisde een team van met de speciale Looxbus door heel Nederland. Het doel daarbij was om zowel de diverse mogelijkheden van Loox verlichting te laten zien, maar ook het bedieningsgemak onder de aandacht te brengen. Zeker op het gebied van ledverlichting ontstaan steeds meer nieuwe mogelijkheden. Als lichtspecialist voor verlichting in meubels heeft Häfele zich altijd ten doel gesteld om de markt zo goed mogelijk te informeren. 

Emotie en beleving spelen een belangrijke rol bij het ontwikkelen van een goed lichtplan.

 

“Zie de bus maar als een soort uitgebreide camper waarin wij bijzondere lichtvoorstellingen aan de bezoekers hebben laten zien”, zo trapt salesmanager Johan de Gooijer af. 

“We gingen echt bij de bedrijven langs. Daar parkeerden wij de bus op het terrein en zo kregen medewerkers de kans om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van licht, maar ook de functionaliteit en toepassingen zelf te bekijken en beoordelen. Het was een lichtshow waarbij alle mogelijkheden van Loox de revue passeerden en wij uitgebreid uitleg hebben gegeven. Denk dan aan woningbouw, hotelbranche, retail, kantoor.”

Iedere omgeving vraagt om een eigen lichtplan: werklicht is functioneel, maar licht in een woonkamer is emotie. “We konden alles laten zien, ook hoe het te verwerken.”

Häfele reisde met deze speciale bus alle provincies af en bezocht vakspecialisten op eigen locatie. “Wij zijn deze keer echt naar de mensen toegegaan. Geen beurs. Geen open dag. Maar gewoon een aantal weken op veel verschillende locaties waar alle geledingen van een bedrijf bij betrokken werden. De werkvoorbereider, de eigenaar, de machinemedewerker. Iedereen kon meepraten en vragen stellen over mogelijkheden, trends, toepassingen en ontwikkelingen. Iedere medewerker kijkt op andere wijze naar licht en stelt daarom zijn of haar eigen specifieke vragen.”

 Emotie en beleving spelen volgens De Gooijer een heel belangrijke rol bij het ontwikkelen van een goed lichtplan. “Het is een extra dimensie die meerwaarde geeft voor elk meubel. Er zijn echter zoveel verschillende mogelijkheden dat goede informatieverstrekking en kennis van de praktijk onmisbaar zijn. Juist dat wilden we bij deze tour laten zien. Kiest iemand voor koud wit of warm wit? Wat zijn de verschillen? Waarom past de ene optie beter in een specifieke setting dan de ander?  Wat betekent verlichting precies voor de mens, maar ook voor de ruimte.”

De vraag naar nieuwe mogelijkheden in verlichting bleef groeien.

 

Omdat de vraag naar nieuwe mogelijkheden in verlichting bleef groeien en ook technische ontwikkelingen sterk steeg, nam Häfele eerder dit jaar het Loox systeem onder handen. Zo ontstond een nieuwe vraag naar meer designprofielen en nieuwe trendkleuren. De nieuwe generatie, met de naam Loox5, gaat dan ook verder waar het eerste ledsysteem van Häfele ophield. Dit heeft geleid tot de vijfde generatie met een compleet nieuw assortiment. Een assortiment dat het beste van de vier eerdere
generaties verenigt. 

Voor Loox5 zijn diverse nieuwe producten verkrijgbaar. Ten eerste de ledstrips met een gegarandeerde levensduur van 50.000 uur. Naast de bekende zilveren en zwarte profielen is nu ook een roestvrij stalen uitvoering verkrijgbaar. En tijdens Interzum presenteerde Häfele tevens de nieuwste spotjes voorzien van Samsung ledtechnologie in zowel 12 als 24 volt. Dit alles zorgt ervoor dat de consument dankzij Loox5 diverse nieuwe en innovatieve mogelijkheden heeft op zowel het gebied van design als kleuren.   

Tekst: Rob Buchholz
Beeld: Häfele
Lees meer over: licht , Lichtplan , Sfeer

Binnenwerk partners