01:44
04-03-2015

Een mooie uitdaging voor nieuwe voorzitter CBM

De koninklijke branchevereniging voor de interieurbouw en meubelindustrie CBM heeft een nieuwe voorzitter. De 42-jarige Marcel Horjus is tijdens de algemene ledenvergadering van 11 december benoemd voor de functie.

Marcel is directeur-eigenaar van Horjus BV, een bekende toeleverancier voor de interieurbouw en meubelindustrie. Marcel over zijn drijfveren en de toekomst van de branche. “Ik doe dit niet voor de status. Ik heb een sterke mening. Dan kun je aan de zijlijn blijven staan of je verantwoordelijkheid nemen,” zo begint Marcel zijn verhaal. Hij vindt dat de branche de blik op de langere termijn niet mag verliezen. Juist in deze tijd is het belangrijk om in te zetten op vakopleiding, CAO en het pensioenfonds. “Veel bedrijven zijn nu aan het overleven en verliezen het collectieve belang uit het oog. Maar voor het voortbestaan van alle bedrijven zijn goed opgeleide vakmensen nodig die werken tegen markconforme voorwaarden. Deze collectieve belangen zijn voor mij de belangrijkste reden om nu het voorzitterschap op me te nemen.”

Resultaat
In het drie jaar durende voorzitterschap wil Marcel Horjus resultaten boeken. “Flexibele arbeid is cruciaal in deze grillige tijden. De CAO kan hier een belangrijke rol in spelen. Ook is het zaak de ZZP’ers, die juist zo nodig zijn voor die flexibiliteit, bij de ledenkring te betrekken. Dat ze onmisbaar zijn, kan vrijwel elk bedrijf uit ons werkveld beamen.”

Andere belangrijke aandachtspunten zijn volgens de nieuwe voorzitter de interesse voor het vak en de kwaliteit van de vakopleidingen. “Jongeren kiezen al gauw een opleiding in de bouw – hoe kunnen we ze in plaats daarvan voor onze branche winnen? De jongeren die wel een meubelopleiding volgen, komen vaak iets tekort, geven veel werkgevers aan. Daar gaan we aan werken.”

Stap uit de schaduw
Resultaten zijn volgens Horjus makkelijker te boeken als iedereen uit de schaduw stapt. “We zijn echt te bescheiden in de interieurbouw en meubelindustrie. Samen met de CBM kunnen we vaker op de voorgrond treden, zeker met de prachtige producten die wij maken. Dat vergroot de aantrekkingskracht van de branche.” Hiervoor moet de CBM meer ondernemers met elkaar verbinden, zodat de vereniging meer slagkracht krijgt. Niet alleen ondernemers binnen de branche, maar ook zeker daarbuiten, voor inspiratie en innovatie. “Connecties met andere branches kunnen snel gelegd worden vanuit de vereniging, laten we daar meer gebruik van maken. Navelstaren in de eigen branche levert geen vernieuwing op.”

Van nature lui
Marcel vindt dat hij als voorzitter zichtbaar moet zijn en voor iedereen benaderbaar. De afstand tussen de leden en andere belanghebbenden moet dan ook zo klein mogelijk zijn. “Ik kom, als voorzitter en dus niet als directeur van Horjus, ook zeker af en toe bij bedrijven op bezoek.”

Het is zijn doel de afstand tussen het bestuur en de leden te verkleinen. “En ik ben van nature lui, dus dat zorgt voor een constante zoektocht naar efficiëntie, naar manieren om dingen beter te doen dan voorheen. Dus als er ideeën bestaan bij leden om de branche en de CBM doelgerichter te maken, dan kom ik langs en laat ik me graag verrassen. Het voorzitterschap is voor mij een mooie uitdaging die ik met veel plezier aanga.”

Lees meer over: CBM , nieuws items , uitdaging , Voorzitter

Binnenwerk partners