“Relatiebeheer was ons belangrijkste doel tijdens HoutPro+”, zegt Frank van Boxtel, marketeer bij Maiburg. “We hebben een huiskamersfeer gezet waar we onze bekende relaties mochten ontvangen. Maar, we hebben ook nieuwe mensen leren kennen.”
De Maiburg medewerkers hebben deze aanpak als erg prettig ervaren. “Dit hoorden wij ook van de bezoekers. Zij vonden het fijn om even rustig een praatje aan te kunnen gaan over de business, zonder dat het meteen over producten ging. Zo bleek duurzaamheid vaak een gespreksthema. De beurs was voor ons om de hoek, dus we hebben geprobeerd onze Brabantse gastvrijheid te verplaatsen naar de Brabanthallen. Dinsdag was nog wat rustig, woensdag en vrijdag waren goede dagen, maar wij hadden het donderdag het drukst.”
Het bleef niet alleen bij een kop koffie. “We hebben ons met name gepresenteerd vanuit de breedte van ons assortiment. Wat voegen wij toe in de markt? Men kent ons vaak van het plaatmateriaal, maar we leveren ook schuurmateriaal, lijmen en producten zoals olie en lak voor de afwerking van een meubel. De merken die wij verdelen zijn bekend, maar soms wisten klanten niet dat zij via ons verkrijgbaar zijn.”
De innovaties werden niet vergeten. Van Boxtel: “We hebben ons hierbij specifiek gericht op een thema als duurzaamheid. We konden laten zien welk plaatmateriaal het op dat gebied beter doet dan gemiddeld. Pfleiderer OrganicBoard plaatmateriaal bijvoorbeeld, waarbij bindmaterialen vervangen zijn door een biogene lijm, die veel duurzamer is. Met Zero Panels doet leverancier Koskisen iets soortgelijks, het bindmiddel dat zij gebruiken is 100% formaldehydevrij en het bevat geen isocyanaten.”
Naast duurzaamheid was er ruimte voor decornieuws. “Kaindl uit Oostenrijk lanceert een nieuwe trendcollectie die wij voor het eerst toonden. De dessins van sparren- en dennenhout zorgden voor veel positieve reacties. Daarnaast lieten we zien dat wij met Finsa Technical Matt een prima alternatief kunnen bieden voor duurdere materialen op het ultramatte gebied. Hierin was onze bar ook uitgevoerd, zodat we ter plekke meteen konden aantonen dat krasjes zich eenvoudig uit laten poetsen.”