Platform voor de interieurbouwbranche
Duurzaamheid is geen papieren tijger meer

Duurzaamheid is geen papieren tijger meer

‘We willen de vervangingsvraag afremmen en mogelijk stoppen’

Als Arpa op de Interzum staat, dan weet iedere bezoeker dat er op die plek een inspirerend gesprek wordt gevoerd. Natuurlijk wordt er over de collectie gesproken – en alle noviteiten – maar Rutger de Jong, verantwoordelijk voor Arpa Nederland, vertelt dat de bedrijfsactiviteiten op het gebied van duurzaamheid zichtbaarder gaan worden. “We maken het tastbaar; hoewel het bij ons nooit een papieren tijger is geweest, gaan we nog meer benadrukken dat het praktiseren van duurzaamheid ook op een andere manier kan worden aangevlogen. Wij willen de hele keten beïnvloeden.”

“Voor ons betekent duurzaamheid niet slechts aandacht voor de keuze van materialisering. Wij zijn ervan overtuigd dat een excellent niveau van echte duurzaamheid wordt bereikt als je de vervangingsvraag in de markt weet te remmen. Of, zelfs in alle redelijkheid weet af te stoppen.”

Het is volgens Rutger geen gestrekt been om dit zo stellig te poneren, want als hij zijn gelijk behaalt in het praktiseren van duurzaamheid, dan zal dit een ongekende beweging in de gehele branche teweeg brengen. “Als je duurzaamheid in je productieprocessen wil inbedden, dan ga je als eerste de status quo handhaven. Daarna ga je op zoek naar producten die minder impact hebben op het milieu. En dat verweef je het in het bestaansrecht van je organisatie. D = D, zeg ik. Duurzaamheid betekent Dadendrang. Het is het ultieme doel om bij het ontwikkelen van nieuwe producten meteen te werken aan de zorg voor een langere levensduur. Want, als je veel later, of zelfs nooit hoeft te vervangen, ook dán lever je een essentiële bijdrage aan duurzaamheid. Je vermindert dus de productie van de vervanging.”

BLOOM

FENIX NTM Bloom, 0771 Azzurro Naxos.

“Daarom blijven we innoveren en starten wij vanaf de bron met andere grondstoffen en producten, die dus langer mee zullen gaan. Natuurlijk geef ik toe dat dit ook niet meteen zo eenvoudig is. Want we moeten wel op zoek naar die producten in de basis. Als eerste zeggen we dat iedereen altijd en dus ook Arpa zijn gezond verstand moet gebruiken. Vind de juiste balans tussen impact en functioneel gebruik en bekijk deze afweging met realisme. Daarna is het van belang om een aantal hoofdindicatoren te definiëren waarop je letterlijk iets meetbaar kunt maken. Wat is je water footprint? Wat is het effect op global warming? En, kijk naar je primaire energiebehoefte. Kortom je wilt telkens beter scoren op deze punten en deze ook transparant meetbaar maken.”

“Als je hiermee aan de slag gaat, dan kun je dus doelen stellen”, zo vervolgt Rutger. “In 2010 begon Arpa met deze werkwijze, maar nu hebben we de ambitie nog duidelijker geformuleerd en brengen we dit ook naar buiten door o.a. publicatie op onze corporate website. Juist ook omdat onze producten kenmerken hebben meegekregen die zijn gebaseerd op dit beleid.”

BLOOM

Arpa HPL Bloom, 0759 Rosso Purjai, Finishes: Erre, Lucida, Kér.

“Dat laten we dus zien op de Interzum. Zo worden onze aparte collecties van de traditionele HPL en de speciale FENIX nu gebruikt als basis voor een speciale collectie die we introduceren. Dit gebeurt onder de naam BLOOM. De bezoeker krijgt dus niet alleen diverse nieuwe decors te zien, maar tegelijk ook een praktisch duurzamer nieuw product en het verhaal dat er achter zit.”

Als Rutger wordt gevraagd of dit dan Arpa 3.0 is, moet hij lachen. “Ja, dat is eigenlijk wel een leuke verwoording. We hebben bestaande producten geherdefinieerd en natuurlijk komen we met nieuwe producten en nieuw design. We maken esthetisch weer een slag, maar het belangrijkste is dat we in de kern onze grondstoffen hebben veranderd, lees: verbeterd. Met BLOOM hopen we de markt te kunnen aanjagen. 28 decors, 3 oppervlaktestructuren, 4 nieuwe Fenix kleuren. Het is een mooie start om duurzaamheid een tastbaar voorbeeld van intrinsieke motivatie te laten zijn waar de architect, ontwerper en eindgebruiker wat mee kunnen. Als deze het zien en begrijpen, dan wil men er ook voor kiezen!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.