Vanzelfsprekend uiteraard dank aan de redactie van Binnenwerk, dat ik deze DE PEN mag verzorgen. Het is best wel een eer om een keer de gastcolumnist te mogen zijn. Maar ik val wel meteen met de deur in huis met de volgende vraag: zijn we in de branche niet wat te conservatief met z’n allen?
Vooruitdenken is lastig, zo constateer ik. Goed, je kunt wel ‘kennis van de markt’ hebben maar het gaat er natuurlijk ook om – als je beredeneert vanuit het perspectief van ondernemerschap – dat je weet hoe je in ‘het gat in de markt’ springt. Dus, hoe je de beschikbare kennis succesvol voor jezelf kunt exploiteren.
Toen we 10 jaar geleden begonnen, letterlijk in een kantoortje thuis en een paar extern ingehuurde vierkante meters dat een showroom moest voorstellen, besloot ik meteen om het opportunisme te laten voor wat het was. Natuurlijk moest ik mijn geld verdienen maar ik geloofde er toen al heilig in dat ik alleen op de lange termijn kon slagen als ik wist welke type klanten ik wilde bedienen. En, met welke producten. Ik geloof dan ook in specialisme in ons vakgebied. Het is de reden waarom we slechts één merk voeren. Alleen dán kun je het beste advies geven en voorkom je dat je als een allegaartje in de markt wordt geprofileerd.
Uitsluitend in die ondernemers- en bedrijfsmodus ben je vooruitstrevend en kun je onbenoemde taboes doorbreken. Het is de basis voor je eigen innovatie in denken en doen. Want, met dat specialisme kun je spelen…
Ik zou dat echter graag wat meer willen zien in de markt. Het spijt me dat ik het moet zeggen maar ik zie dat velen nog in de jaren ’90 leven. Er wordt snel geoordeeld en veroordeeld en velen blijven doen zoals ze het altijd deden. Waarom niet eens wat meer uit de band springen?
Als ik kijk naar de interieurbouwers: durven zij bijvoorbeeld wel een prijs te vragen die overeenkomt met de waarde van wat ze willen verkopen? Het antwoord is: ‘Nee’. Kwaliteit verloochent zich namelijk niet maar waarom kunnen we niet altijd hét verhaal vertellen dat aansluit bij de prachtige producten die we allemaal proberen te verkopen?
Het vertellen van dat verhaal kan immers op zo veel creatieve manieren. Het verbaast me dat er – ondanks de aanwezigheid van zo veel technologische mogelijkheden – nog te weinig gebruik van gemaakt wordt. Social Media bijvoorbeeld. Wordt nauwelijks ingezet. Of, wat te denken van Influencers? Helaas zijn er ook te weinig beurzen. Daar wordt over gemopperd. Nu ja. Het zij zo. Wij overwegen dan ook te starten met onze eigen In House Shows bij de diverse ConceptStores. Ook het ontwikkelen van webinars staat hoog op lijstje om op een andere inspirerende en vernieuwende wijze te gaan communiceren met de doelgroep
Of het allemaal lukt? Ik weet het niet. Maar nietsdoen en stilzitten zijn geen opties meer. We hebben geen keuze omdat we niet opportunistisch willen zijn. Daarom denken we elke dag vooruit om juist niet conservatief te willen zijn. En daarom onderscheidend.
Ik gun u dat ook.
Patrick Leering (51) is founder en commercieel directeur van het in Wormerveer gevestigde DecoLegno. In 2020 bestaat zijn bedrijf 10 jaar, er zijn nu 17 medewerkers werkzaam in een showroom van 1100m². In 2021 – zo is het plan – verhuist het bedrijf naar een grotere locatie in Zaandam.
Neem dan rechtstreeks contact op met DecoLegno.
Contact opnemen