Manager Digital Commerce DSG. Daarvoor Manager E-Commerce & Marketing Technology Baars & Bloemhoff.
Alweer 10 jaar geleden stapte ik voor het eerst het kantoor van Baars & Bloemhoff in Nieuwegein binnen. Afkomstig uit een totaal andere branche en dus zonder enige kennis van de interieurbouw begon ik aan mijn eerste werkdag. Terwijl ik naar mijn nieuwe werkplek liep hoorde ik orders van klanten binnenkomen via een roodgloeiende telefoon en een ratelende fax (!) in de hoek van het kantoor.
Een collega zei “bezoek morgen eerst maar eens een klant om met eigen ogen te zien wat we eigenlijk doen.” Zo arriveerde ik op een druilige ochtend bij De Leeuw Interieurbouw in Woerden. Na een hartelijke ontvangst en uitgebreide rondleiding door zowel productie als showroom voelde ik meteen ‘hier gebeurt wat bijzonders’. Wat een prachtig vak! Waarom laten we anderen dit ook niet zien? Ik zag daarnaast al snel dat ‘onze plaat’ op zichzelf niet zo bijzonder is maar wat vakmensen ermee kunnen maken wél.
Bij terugkomst op kantoor opperde ik het idee om social media-accounts op te zetten om dit te kunnen tonen. Eerste reactie: ‘In onze traditionele B2B sector zit niemand daarop te wachten.’
Inmiddels is er veel veranderd en is het gebruik van social media niet meer weg te denken in onze branche. Instagram, Facebook en andere onlinekanalen worden inmiddels veelvuldig gebruikt om potentiële opdrachtgevers te laten zien dat jij in staat bent om menig droom in maatwerk te kunnen realiseren. Ook met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het een belangrijk kanaal geworden om jonge mensen te interesseren voor het vak. Om dezelfde reden hebben we destijds de Maatwerk Awards in het leven geroepen. Geef vakmanschap het podium dat het verdient!
Ook de fax hield niet lang stand en maakte plaats voor een webshop en een handige bestel-app. Digitalisering en automatisering in zowel productie als supply chain hebben een razendsnelle vlucht genomen. Dat gebeurde dusdanig dat het merendeel van onze klanten inmiddels online zijn aankopen doet en via Track & Trace precies ziet wanneer materialen de werkplaats binnenkomen. Dit hele proces loopt hand in hand met de wensen van de markt. Het was steeds meer een zoektocht naar meer grip op een optimaal productieproces.
Na 10 jaar stap ik nu opnieuw een nieuwe wereld in waarin vakmanschap centraal staat. Sinds 1 juli ben ik bij DSG begonnen als Manager Digital Commerce. Het verhaal van het familiebedrijf DSG begint in 1926, als de 26-jarige Gerrit Sybrand Pelt ‘De Stichtsche Houthandel’ start, gevestigd in een werfkelder aan de Oudegracht in Utrecht. Het hout komt met dekschuiten aan en gaat op handkarren naar de bouw. Van dekschuiten naar digitaal koploper. Het is voor mij een prachtige uitdaging om daar samen met meer dan duizend collega’s van onze sterke formules Stiho, Giebels, Bouwmaat, Qoqon, Broeinest en Baars & Bloemhoff aan verder te bouwen.
Onlangs kreeg ik van Gerrit’s kleinzoon Pieter Pelt een mooie tip: “De wereld verandert omdat wij hem veranderen. Blijf jezelf, wordt anders!”
Het is hét recept voor waardevolle innovatie.