Platform voor de interieurbouwbranche
Als de architect je ambassadeur wordt… Practice What You Preach!

Als de architect je ambassadeur wordt… Practice What You Preach!

Elke leverancier van plaatmateriaal hoopt vanzelfsprekend dat architecten kunnen worden overtuigd van het gebruik van het materiaal van die betreffende leverancier. Daarom is het meer dan terecht dat er veel communicatie is richting de architecten, die als een natuurlijke tussenschakel worden gezien op weg naar de eindgebruiker. Maar, hoe gaaf is het als de architect zélf besluit het materiaal in het eigen huis te gaan gebruiken. Méér ambassadeurschap kan een firma zich dan niet wensen, toch?

Aan het woord is Marlies Zuidam, oprichter, directeur en architecte van FAAM architects uit Eindhoven. Eind vorig jaar betrok ze zélf haar nieuwbouwwoning. En dan is het logisch dat ze met al haar
creativiteit meteen een stempel drukt op de inrichting en het interieur. Practice What You Preach – werd het!

(Beeld: Jessica Fotografie)

 

Voor de keuken, de badkamer, de garderobe en de studeerkamer koos ze Fenix Bloom, van Arpa Industriale. “Het was voor mijzelf eigenlijk geen discussie dat ik voor dit materiaal zou gaan kiezen”,  zegt ze. “Ik kende het al. Ooit had ik monsters opgevraagd bij Arpa en het sprak me meteen aan. Eigenlijk was dit het eerste plaatmateriaal dat niet alleen mat was maar tegelijkertijd warm aanvoelde. Het was precies wat ik zocht. Bovendien sloot het aan op mijn eigen visie op duurzaamheid en het combineren van integrale oplossingen. Ik denk dat steeds meer consumenten ook op deze wijze hun overwegingen vormgeven, hoewel ik tegelijkertijd wel stel dat het bedrijfsleven op dat vlak al een stuk verder is. Daar wordt meer gesproken over bijvoorbeeld de duurzaamheid van gebruikte materialen, hoe er met afval dient te worden omgegaan en hoe de CO2-uitstoot altijd kan worden verminderd.”

Textuur en gevoel

“Ik denk dat Fenix Bloom zich daarom op een heel breed gedeelte in de markt kan richten”, vervolgt Marlies. “Het zullen vooral de mensen zijn die de textuur en het gevoel waarderen. Die weten dat daar waarde in zit. Ik zie dat dus nu terug in mijn eigen interieur; elke dag thuiskomen is een feestje, waarbij ik niet alleen de complimenten moet geven aan Arpa, maar ook aan de firma Leeuwerik, de leverancier van het materiaal.”

“Ik kan dus zeker mijn collega-architecten in het land Fenix Bloom aanraden”,
vervolgt ze. “Daarnaast is Arpa een prettige organisatie om mee samen te werken. Niet alleen in de praktische dingen van alledag – ze zijn altijd goed bereikbaar – maar ik heb ook ervaren dat ik het met hen goed kan hebben over de visie op de toekomst. Daar ben ik blij mee, want ik zie dat als een kerntaak van mijn werk: inspiratie opdoen en dat vertalen naar een stukje bewustwording in de markt. Wij – als architecten – kunnen dus een grote positieve invloed uitoefenen op het denkgedrag van de eindgebruikers.”

“Om dat te kunnen bereiken moet ik dus overal mijn verhalen vandaan halen. Ik wil eigenlijk steeds in een andere wereld terecht komen; ik koester de netwerken van personen om die verdieping te krijgen. Zo leer ik tegelijkertijd ook veel van ecologen, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten; hun werk moet aansluiten op wat wij – als ‘gewone’ architecten – doen, en omgekeerd.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?