Gastheer Richard Kleijberg, productiemanager bij Willemsen en John Tigelaar, regiomanager bij Leitz Service, zitten klaar om uit de doeken te doen welk partnerschap beide bedrijven hebben.
Tekst: Jan Mol Beeld: Draeckensteijn Media
De naam Willemsen is al sinds 1938 aan scheepsinterieurbouw verbonden. De huidige eigenaar, Toine Willemsen, is de tweede generatie die aan het roer staat van het expertisebedrijf. “Hij is degene die is begonnen met het inrichten van hotelpassagierschepen”, legt Kleijberg uit. “Vandaag is het onze core business.”
Willemsen bouwt voor veel werven schepen af. “Van stalen casco naar afgewerkt schip”, legt Kleijberg uit. “In Huissen bouwen we alle onderdelen, op locatie verzorgen we de betimmering met behulp van mallen. We helpen de klant van tekening tot totaaloplevering en maken eerst een ‘mock-up’ van het ontwerp, een één op één weergave van wat men bestelt. Het is letterlijk ‘what you see is what you get’.”
Wanneer een casco klaar is, wordt de plattegrond uitgezet op het schip. Daarna kunnen de wanden gezet worden.
“We engineeren eerst het scheepsinterieur. Na goedkeuring van de klant gaat het interieur bij ons in Huissen de machinale in. Daarna komen de meubelmakers en onze eigen spuiterij in beeld (drie spuitcabines – red.) Vervolgens wordt alles opgebouwd. Denk dan aan kasten, buffetten, keuken, crew cabines et cetera. Alles voor een perfecte eindcontrole, waarna de productie richting de pallets gaat. Met eigen trailers en bakwagens wordt vervolgens het interieur richting het casco vervoerd, waar onze buitendienst voor de montage zorgt.”
Met inmiddels 130 man eigen personeel en op piektijden tot wel 100 man ingehuurd montagepersoneel produceert Willemsen de mooiste interieurs. Kenmerkend is de hoge graad van afwerking. Om die kwaliteit te kunnen waarborgen in combinatie met de toenemende drukte, heeft Kleijberg een dagtaak aan het stroomlijnen en optimaliseren van productieprocessen. Nieuw is dat het personeel zelf – zij zijn de echte experts en ervaringsdeskundigen – bij het inrichten van nieuwe processen betrokken wordt.
“70% van wat we doen behelst het produceren van scheepsinterieurs. De overige 30% wordt ingevuld door interieurs voor luxe woonhuizen, ook een echte expertise. Die markt is sterk groeiend en we willen daarmee uiteraard verder vooruit. Dat vergt verandering in een organisatie. We moeten sneller en slimmer werken, om alles te kunnen bolwerken met behoud van kwaliteit. Om die reden zijn we met Leitz Service in zee gegaan”, schetst Kleijberg.
Tigelaar voegt toe: “Leitz Service gaat veel verder dan het leveren en slijpen van gereedschappen. Onze samenwerking met Willemsen is een partnerschap, waarin wij als Leitz onze expertise inzetten om te laten zien wat er in het productieproces beter, sneller en efficiënter kan. Toen ik hier namens Leitz Service binnenkwam, heb ik samen met Richard en het personeel gekeken naar de inrichting van een nieuw machinepark, met nieuwe gereedschappen.”
Voor Willemsen betekent de samenwerking met Leitz Service dat er nauwelijks sprake is van stilstand in de productie, er altijd teruggevallen kan worden op de service van Leitz en er makkelijk opgeschaald kan worden indien nodig.
“Ons motto is ‘Wij willen bouwen aan de droomwens van de eindklant’. Die moet wanneer hij of zij een door ons gebouwd interieur betreedt een ‘wow’ gevoel hebben. Om dat vast te houden moeten we continu een maximale kwaliteit leveren. Met Leitz Service kan dat. Het gereedschap speelt weliswaar niet de hoofdrol, maar het eindproduct en de kwaliteit wel. Ook daarin is Leitz Service de perfecte partner.”
Een rondleiding door enkele ‘mock ups’ van complete scheepsinterieurs laat zien dat Willemsen niet overdrijft. Met een echt vakantiegevoel verlaten we het pand, onder de indruk van de samenwerking tussen Willemsen en Leitz Service.
Neem dan rechtstreeks contact op met Leitz.
Contact opnemen