Als eerste dank dat ik voor deze editie van Binnenwerk DE PEN mag schrijven. En, ontzettend leuk dat ik vanuit een andere invalshoek mijn visie mag geven op het vakgebied.
U bent werkzaam in het binnenwerk, ik vooral met de gevels. De buitenkant dus. Maar er zijn verbanden. Want zowel u als ik zullen het er over eens zijn dat we alle technologische ontwikkelingen graag omarmen of zelfs initiëren. Alles nu ten behoeve van een duurzamere samenleving; wie wil dat niet? Maar wél geïntegreerd met design en met als doel het creëren van een prettige en inspirerende leefomgeving.
De bottomline is echter dat ik me afvraag of we de hard benodigde disruptiviteit in de branche naar een hoger niveau kunnen brengen. Dát is het punt dat ik graag wil maken. We zijn met z’n allen te voorzichtig. Ik zie tot mijn spijt dat we nog te veel binnen de bekende kadertjes acteren. Wie heeft nu eens het lef om met volle kracht tegen de stroom in te zwemmen en het traditionele denken te laten voor wat het is? Dit is niet alleen in uw maar in ons aller belang!
De bouw is een beetje een luie wereld; de noodzaak tot vernieuwing is nog niet doorgedrongen tot in alle lagen van de bouw en architectuur. En ik vrees dat dit op korte termijn geen impuls krijgt. Immers, het gaat te goed met Nederland. De economie draait als een tierelier, de tarieven zijn Sky High en iedereen zit in de waan van de dag. We hebben helemaal geen tijd om met filosofische begrippen als visie en missie bezig te zijn en ons tussen de bedrijven door ook nog eens af te vragen of we onze eigen waarden opnieuw moeten definiëren of misschien zelfs de wereld moeten verbeteren.
Vanuit dat perspectief bezien is het goed als er weer een economische crisis komt. Ik ben er van overtuigd dat dán de innovatie in de bouw – zowel binnen als buiten – wordt gestimuleerd. Want, er ontstaat weer noodzaak om je te onderscheiden. Iedereen gaat dan ineens weer nadenken wat zijn eigen stip aan de horizon is waarmee de markt kan worden overtuigd. Het is het recept voor veel méér inspirerende vernieuwing.
De architecten, de ontwerpers en de binnenwerkspecialisten die hier nú wel mee bezig zijn, hoeven zich geen zorgen te maken. Zij zullen degenen zijn die de komende economische crisis juist als eerste overleven. Of sterker nog: ze zullen er geen last van hebben. Simpelweg omdat ze weten hoe ze producten moeten maken die mensen interessant vinden.
Ik probeer met mijn bedrijf vernieuwing te stimuleren.
Wanneer volgt u?
Marloes van Heteren (42) is founding partner bij Studio Solarix, gevestigd in de Impact Hub in Amsterdam. In 2016 won haar bureau de Solar Design Challenge op de Dutch Design Week en in juli 2019 won ze de The Green Quest Engie Award voor de beste technische innovatie. Studio Solarix ontwikkelt gevels die energie opwekken. Gevels van de toekomst wekken zelf stroom op!