Platform voor de interieurbouwbranche
Coca-Cola Nederland kiest voor duurzaamheid en slimme technologie

Coca-Cola Nederland kiest voor duurzaamheid en slimme technologie

Begin november betrok het volledige team van Coca-Cola Nederland een nieuw pand langs de A20 bij Rotterdam. Een smart building vol met slimme technologieën waar het frisdrankconcern gekozen heeft voor efficiënte werkplekken. 

De naam van het gebouw is MM25 en OVG Real Estate de ontwikkelaar. Dankzij de vele open werkruimtes is er voor ieder type werk een geschikte plek. OVG Real Estate staat met haar panden bekend om de duurzaamheidstoepassingen en slimme technologieën. Een goed voorbeeld zijn de klimaatplafonds die zorgen voor optimaal comfort. Door de toepassing van Ledverlichting, een nieuwe klimaatinstallatie en warmtewerend glas wordt het energieverbruik flink verlaagd, en daarmee dus ook de CO2-uitstoot. Dit alles maakt het gebouw zuiniger in gebruik. 

Als partij om het interieur te realiseren werd gekozen voor Tétris Design & Build. “Het was mijn taak om een werkplekconcept vorm te geven en dit te vertalen in een passend ontwerp”, laat architect Annemarie Winten weten. “Onze kennis over zowel de klant als het gebouw was bepalend om voor ons te kiezen.” 

Coca-Cola Nederland
De kracht van Harmeling schuilt in het meedenken.

Volgens Winten zijn het twee aparte opdrachten  “Het merk Coca-Cola Company heeft een eigen verdieping. De bottelaar Coca-Cola European Partners heeft drie andere verdiepingen in het pand gehuurd. Er is in het nieuwe gebouw en ontwerp ook rekening gehouden met de verbinding tussen beide bedrijven, dit komt tot uiting in het gezamenlijk gebruik van de begane grond en het dakterras op de zevende verdieping. Op de werkvloeren is een duidelijk verschil in identiteit tussen beide bedrijven.”

Voor het team van Coca-Cola Company vraagt dit nieuwe pand om de meeste aanpassingen, zo laat Winten weten. “Zij waren gewend om in gesloten ruimtes te werken, nu zijn het louter open werkplekken. Bij Coca-Cola European Partners waren ze dit al gewend. Beiden kozen voor zowel informele als formele werkplekken. Wat het verschil is? Dat heeft te maken met de mate van privacy, concentratie, interactie en de aard van de activiteit.”

Coca-Cola Nederland

Gevoel van samenwerken
De productie en montage van het maatwerk interieur was volledig in handen van Harmeling Interieurconcepten. Winten: “Zij hebben alle maatwerkstukken gemaakt. Waarom voor hen gekozen is? Hun kracht schuilt in het meedenken. Als opdrachtgever heb je echt het gevoel van samenwerken.” Harmeling was verantwoordelijk voor 65 aparte maatwerk elementen waaronder lockers, de grote bar, de balie bij de receptie, experience kasten, telefoonbooths, hoge tafels, pantry’s.

De kenmerkende identiteit van Coca Cola is terug te vinden in zowel inrichtingselementen, materiaal- en kleurkeuze. De kleuren van de afwerking van de maatwerkmeubels komen ook terug in de materialisering van de verschillende werkplektypen. Bij Coca Cola Company is gekozen voor één kleur werkplek, bij European Partners is door de omvang van het totale project gekozen voor meer diversiteit.  

Coca-Cola Nederland
De kenmerkende identiteit van Coca-Cola is terug te vinden in zowel inrichtingselementen, materiaal- als kleurkeuze. 

Annemarie Winten kijkt nu met trots terug op het project. “Voor ons staat de eindgebruiker altijd centraal en is het altijd van belang dat de invulling en het gebruik van de ruimten kloppen. Het verschil in materiaalgebruik is daarbij van belang, maar toch oogt het als één geheel. Het moet zowel voor sfeer als rust zorgen. Volgens mij zijn we daar ook bij dit project weer goed in geslaagd.” 

Tekst: Rob Buchholz  Beeld: Nimax Photography

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?