Het verschil zit in de details

Bijlard International bestaat sinds 1956. Wat in Zoetermeer bedacht wordt, wordt daar ook geproduceerd. Het grootste deel van de lijmen levert het rechtstreeks aan eindverbruikers, een ander deel wordt verkocht via de (tussen)handel. Directeur Peter Bijlard vertelt over de meest recente ontwikkelingen binnen zijn bedrijf.

Jullie bedrijf is de laatste jaren sterk veranderd van een groothandel naar een echte producent en ontwikkelaar van allerhande soorten lijmen. Waarom die omslag?
Peter Bijlard: “Door een industriële weg in te slaan en van een puur handelsbedrijf om te schakelen naar een fabriek die verkoopt, kunnen wij onze klanten nu nog beter bedienen en een product op maat leveren. Deze transformatie schept onafhankelijkheid, zorgt voor schaalvergroting en biedt expansiemogelijkheden. Inmiddels hebben wij een breed assortiment houtlijmen, PU-lijmen, contactlijmen, MS Polymeer-lijmen en vloerlijmen. Tevens zijn wij al vijf jaar agent en distributeur van Dynea in de Benelux.”

Hoe pakken jullie de productontwikkeling aan, zonder alles nu prijs te geven?
“Sinds twee en een half jaar doet onze afdeling R&D onderzoek op nano-niveau naar de duurzaamheid van onze producten. Daar komen interessante ontwikkelingen uit, die ons helpen onze producten nog beter af te stemmen op de wensen van de klant. Alle producten van Bijlard International staan onder een voortdurende kwaliteitscontrole van deze afdeling. Voordat we een product op de markt brengen, willen we 100 procent zeker weten dat het goed is.”

Wat is de voornaamste uitdaging de komende jaren?
“We kunnen vooral op het gebied van duurzaamheid nog stappen maken. Denk aan de beschadiging door UV-straling, waardoor alles op een zeker moment kapotgaat. Het gaat er om producten zó goed te maken, dat je dat moment zo lang mogelijk kunt uitstellen door een zo hoog mogelijke bestendigheid tegen die straling te realiseren.”

Bijlard International
Peter Bijlard: zaken doen betekent voor mij open en transparant zijn. 

Worden jullie verwerkingsadviezen goed opgevolgd?
“Niets dan lof over onze verwerkers! Goed contact loont. Vandaar dat we bijna nooit klachten hebben over onze producten. Er wordt wel eens gezegd dat verwerkingsadviezen slecht gelezen worden en dat is natuurlijk ook zo. Een goed contact met de klanten helpt klachten voorkomen. En komt er een klacht binnen, dan is er binnen 24 uur iemand ter plekke voor inspectie en proberen we het samen zo snel mogelijk op te lossen. ”

Hoe is de verdere ondersteuning? Ik denk aan training, begeleiding…
“We geven vaak lijmtrainingen op locatie bij onze partners over de toepassingen van onze producten. Met vier ervaren accountmanagers op de weg kunnen wij onze klanten snel en efficiënt bezoeken en zij zijn tevens de vraagbaak bij technische adviezen. Daarnaast zijn wij al jaren prominent aanwezig op de belangrijkste vakbeurzen in binnen- en buitenland. Zo staan we in september op de Interieur Collectie Dagen in Gorinchem en in oktober op BouwCompleet in Hardenberg en Prowood in Gent.” 

Tot slot een open deur: eerlijk zakendoen duurt het langst?
“Weet je, de kwaliteiten in de markt verschillen niet zoveel van elkaar, het zijn juist de kleine dingetjes die het verschil maken tussen goed of top. Zaken doen betekent voor mij open en transparant zijn. Ik nodig daarom iedereen van harte uit om eens langs te komen in Zoetermeer en te kijken hoe wij het doen. We hebben niets te verbergen. Maar liever niet allemaal tegelijk”, zo zegt Bijlard lachend tot besluit.    

Tekst: Jos Tourné & Rob Buchholz   Beeld: Bijlard International