De Pen | Erik van Groeningen

Een goed interieur is geen ‘ideetje’

Je moet er mee bezig zijn en regelmatig tussendoor even proeven. Ik heb het over het bereiden van een ontwerp. Hier een snufje erbij, daar toch maar iets weglaten. Als je er voldoende aandacht aan geeft en als je een beetje geluk hebt, smaakt het uiteindelijk echt voortreffelijk.

Soms zijn er opdrachtgevers die zeggen: ‘Jij hebt vast wel een ideetje’, of erger nog: ‘Jij kunt vast wel even iets leuks bedenken’. Tenenkrommend kan dat zijn. Was het maar zo gemakkelijk. Jarenlange ervaring, kennis, kunde, vakmanschap, professionaliteit, fingerspitzengefühl en uren werk allemaal samengevat in ‘even een ideetje’. 

Waarom die kromme tenen? Wel, opdrachtgevers gaan vaak voorbij aan de bereiding van het idee, het ontwerpproces. Dat kost tijd en is niet ‘eventjes’. Op school is het belang van een goed ontwerpproces erin gestampt, maar dat was school. In de praktijk blijkt echter niemand geïnteresseerd in het proces dus hebben we het er niet meer over.

Misschien is het dus logisch dat we het alleen maar over het ‘ideetje’ hebben. Als interieurarchitect besef ik dat door de komst van het internet het ontwerpproces enorm is veranderd. Vroeger werd er driftig geschetst om tot een ontwerp te komen. Tegenwoordig Googelen, plakken, knippen en assembleren we het tot een geheel dat we concept kunnen noemen. Kun je dan nog wel spreken van ontwerpen en heb je voor dat assembleren wel een interieurontwerper nodig?

Gratis ideetjes
Ideeën zijn er genoeg en ik wil het niet hebben over de kwaliteit ervan. Er zijn talloze (goede) platforms als Pinterest, blogs met interieurideeën en diverse woon- en stylingprogramma’s op televisie die er ook nog eens voor zorgen dat het allemaal erg makkelijk lijkt. Daarnaast zijn er nog steeds voldoende branchegenoten die omwille van de handel, ideetjes weggeven. Gratis ideetjes dus, verdisconteerd in de prijs. Doordat het ogenschijnlijk gratis kan, vragen opdrachtgevers steeds vaker meerdere bedrijven om een plannetje te presenteren. Ze willen graag kunnen kiezen, is dan het argument.

Echter, na de presentatie van meerdere plannen blijkt al snel dat er sprake is van een vergelijking van appels en peren, gortepap en champignonsoep, bloemkool en boterhammen. Kiezen is niet makkelijk, zeker niet bij een enorm aanbod. Enkele gesprekken verder komt het besef dat een interieur helemaal geen ideetje kan zijn. 

Een interieur blijkt juist een op de ruimte afgestemd complex
samenspel van functionaliteit, techniek, gebruik, effectiviteit, kwaliteit, geld, identiteit, imago en beleving. Ik vertel opdrachtgevers altijd dat ze met de juiste interieuringrediënten lelijke dingen mooi kunnen maken, mensen sneller kunnen genezen, meer kunnen laten genieten en efficiënter kunnen laten functioneren. Met de juiste ingrediënten kunnen we stimuleren en de veiligheid verbeteren, de weg wijzen, het koopgedrag beïnvloeden, imago’s maken en zintuigen prikkelen…. wie wil er dan nog slechts een ‘ideetje’?

Als een opdrachtgever mij om een ideetje vraagt, denk ik tegenwoordig: Ohhhh…. U bedoelt natuurlijk: ‘Zou je speciaal voor ons iets voortreffelijks willen bereiden?’

De Pen wordt doorgegeven aan Bert Top, directeur van Drentea Office Furniture in Emmen.    

Erik van Groeningen
Erik van Groeningen, Interieurarchitect BNI