Deze overname is pure winst voor alle betrokkenen

Eén plus één is drie. Dat klinkt als een cliché, maar wie een fusie, overname of samenwerking goed regelt, weet dat er een win-winsituatie kan ontstaan waar niet alleen beide partijen beter van worden, maar die ook voor de markt van absolute meerwaarde is. 

Eric MacLean en Geert Timmer klinken tevreden. Beide heren praten vol trots over het feit dat MacLean Agencies afgelopen november Breda Lighting International – het bedrijf van Timmer- overnam. Een bewuste keuze, zo beamen ze volmondig. 

“Wij wilden vernieuwen op het gebied van verlichting”, aldus MacLean. “Wij zijn bekend geworden als Nederlandse importeur en groothandel van GRASS meubelbeslag. In 2009 kozen we er bewust voor om ook LED verlichting in ons assortiment op te nemen. Daarom zijn we met HERA, een gerenommeerde Duitse producent van LED verlichting, in zee gegaan. Maar we wilden meer. Ik kende Geert Timmer al uit de Bredase businesswereld en toen hij aangaf een partner te zoeken, zijn we om tafel gaan zitten.”

MacLean Agencies
Hoe creëer je de juiste sfeer?  Wij kunnen dat met de juiste berekeningen onderbouwen. 

Timmer knikt beamend. “Wij voerden het merk Retrofix; een kwaliteitsmerk als het gaat om LED verlichting. Waarom ik voor MacLean heb gekozen? Het is een financieel gezond bedrijf, men heeft een sterk managementteam, ze waren bezig met de uitbreiding van het magazijn en het is vooral ook een no-nonsense organisatie. Dat laatste spreekt mij persoonlijk bijzonder aan. Ja, daarom was er waarschijnlijk die klik tussen Eric en mij.”

De overname bezorgde MacLean Agencies een zeer interessant nieuw netwerk, maar het kon voortaan ook de complete markt op het gebied van LED verlichting bedienen. “Met Hera verkochten we interieurverlichting. Dankzij de uitbreiding met Retrofix bieden we voortaan ook gebouwverlichting aan”, zo verklaart MacLean. “Dat versterkt onze positie op de markt. Het aanbod van Hera bestaat uit keuken- en badkamerverlichting of spotjes voor etalages. Ideaal voor de interieurbouwer of keuken- en meubelbranche. Dankzij de uitbreiding met Retrofix zijn wij voortaan ook voor elektrotechnische installatiebureaus interessant. Die werken op grote schaal en plaatsen LED verlichting in magazijnen, kantoren en in winkels. Zo hebben we inmiddels al de magazijnen van Jumbo van licht mogen voorzien, maar ook Reaal, Mandemakers, Audi en Albert Heijn gingen bewust de samenwerking met ons aan.”

MacLean Agencies
Dankzij de uitbreiding met Retrofix bieden we voortaan ook gebouwverlichting aan.

Behalve het leveren van kwalitatief hoogwaardig en duurzaam licht, is ook een gedegen advies van groot belang. Geert Timmer is nu als Chief Sales Officer werkzaam bij MacLean en kent het belang van goede service. “Stel een retailer komt met de vraag om zijn zaak van 1200 vierkante meter groot van het juiste lichtplan te voorzien. Of als Jumbo vraagt om voor haar distributieterminal een investeringsberekening op het gebied van licht te maken; waar begin je dan? Hoe creëer je de juiste sfeer?  Wij kunnen dat middels de juiste berekeningen onderbouwen.
Daarvoor gebruiken wij een speciale spreadsheet waarin een aantal gegevens is verwerkt. Daar vullen wij een aantal getallen in, het systeem zorgt voor de berekening en vervolgens rolt er het juiste advies uit. Verlichtingskosten zijn eigenlijk eenvoudig te berekenen en bovendien: cijfers liegen niet.”

MacLean Agencies
Verlichtingskosten zijn eigenlijk eenvoudig te berekenen en bovendien: cijfers liegen niet.

Met de keuze voor deze twee merken – Hera en Retrofix – zet MacLean sterk in op groei. “We kunnen onze eigen klanten nog beter bedienen, maar ook de klanten van onze klanten. Dan spreek je inderdaad terecht van een pure win-winsituatie”, zo laat Eric MacLean tot slot weten.  

Tekst: Rob Buchholz   Beeld: MacLean Agencies