Maatwerk van de marktleider? Geen probleem!

Voor Tim Bouvry, technisch coordinator Benelux voor de afdeling meubellakken en timmerindustrie, is het de normaalste zaak van de wereld dat klanten vragen om maatwerkoplossingen voor het industrieel afwerken van houten ondergronden. Dat maakt het werk ook zo uitdagend en veelzijdig. Toch zijn er nog veel bedrijven die automatisch aannemen dat AkzoNobel Wood Coatings geen vragen om maatwerk producten beantwoordt. Niets is echter minder waar, vernemen we in een gesprek met Bouvry en zijn collega’s Petra Rapp, Segment Manager Building Products en Birger Lange, afdelingsmanager van het applicatie lab. 

“Ondanks de omvang van de onderneming, is het credo altijd geweest om globaal te denken en lokaal te acteren”, opent Bouvry het gesprek. “Juist een onderneming met de omvang van AkzoNobel heeft een hoge mate van inzicht en de mogelijkheid om research te doen. Wat daar wel voor nodig is, is perfecte communicatie tussen de afdelingen die zich bezighouden met het creëren van nieuwe toepassingen. De kennis zit bij AkzoNobel verdeeld over verschillende plaatsen, op verschillende plekken ter wereld. Dat neemt niet weg dat we elkaar allemaal kennen, op elkaar ingespeeld zijn en intensiever samenwerken dan op menig kantoor gebeurt. We staan erom bekend om zelf zeer innovatief uit de hoek te komen, omdat we naar de wensen en gedachten van de klant luisteren, onze contacten hebben met betrokken partijen en dus vaak uit eigen beweging met innovaties komen.”

AkzoNobel Wood Coatings
Petra Rapp, Segment Manager Building Products.

Global business, local network
Petra Rapp werkt in Malmö (Zweden) als marketingspecialist voor lakken van Wood Coatings en schetst het traject dat gevolgd wordt bij aanvragen voor nieuwe producten: “Dat gaat volgens een gestandaardiseerd proces. Onze verkoop buitendienst of technische specialisten dienen een aanvraag in voor een speciale oplossing voor een klant, via een speciaal daarvoor in het leven geroepen document. Dit document wordt naar ons gestuurd, de marketingafdeling. Wij delen aanvragen in op basis van prioriteit en hangen een tijdsbestek aan de vraag. Onze mensen bij R&D bepalen in principe het tempo.” 

We leren dat in diverse meetings de priorisering wordt overlegd, waarbij een aantal zaken mee worden gewogen. Rapp: “Het volume van het af te nemen speciaal product telt mee, evenals de impact die het nieuwe product kan hebben voor onze klant. Indien het nieuwe product een enorm verschil zal uitmaken, dan wordt het volume minder van belang. Wanneer de aanvraag ten doel heeft om een acuut probleem bij een klant op te lossen, dan maken we er spoedwerk van en doet het volume al helemaal niet meer terzake.” Rapp is verantwoordelijk voor heel Europa en kijkt altijd of een maatwerk product interessant kan zijn om elders in de markt in te zetten. “Zo hebben we al veel producten gelanceerd, die in de basis zijn voortgekomen uit één vraag van één klant.”

AkzoNobel Wood Coatings
Tim Bouvry, technisch coordinator Benelux voor de afdeling meubellakken en timmerindustrie.

Technische vervolmaking
Lange, werkzaam in Hilden (Duitsland) vult Rapp aan: “Onze werkzaamheden overlappen elkaar meer dan eens. Zelf werk ik in de toegepaste techniek. Onze buitendienst en marketingafdeling geeft ons input en vertelt ons om welke producten er gevraagd wordt. De volgorde van het proces kun je als volgt zien: marketing wil het product gemaakt zien, het laboratorium kijkt of het gemaakt kan worden en de afdeling toegepaste techniek kijkt of het geschikt is voor de klant. Mijn afdeling voert testen uit met het product en koppelt de resultaten terug. Testresultaten kunnen correcties tot gevolg hebben, maar die hoeven niet noodzakelijkerwijs bij het lab te gebeuren. Het kan zijn dat ik wijzigingen aanbreng in de omschrijving van de toepassing.”

Alle technische info die nodig is om mee te leveren met het nieuwe product, wordt door Lange geschreven. “Het hele proces kan soms enkele maanden duren, dat is een gemiddelde ontwikkelingstijd. Hele sensitieve producten die zeer stabiel moeten zijn, testen we soms wel 2 jaar. Voor een nieuw ontwikkeld product daadwerkelijk de markt op gaat, wordt eerst alles nog eens op tafel gelegd. De zogenaamde vrijgave-meeting is dat, waar marketing, laboratorium en mijn afdeling het unaniem eens moeten zijn: we hebben een GO!”, zegt Lange tot besluit.   

Tekst: Jan Mol  Beeld: AkzoNobel Wood Coatings
Uitgelichte afbeelding: 
Birger Lange, afdelingsmanager van het applicatie lab.